Succes met social media vraagt om een duurzame verbinding

Enkele weken geleden gaf ik Workshops Social Media aan ondernemers binnen de woonsector. Wat direct duidelijk werd is dat ‘binding met klanten’ hun centrale thema is. Begrijpelijk, want het is een belangrijke kwestie, zeker in deze tijd van laagconjunctuur. Als winkelier is het belangrijk een bestaande klant te blijven binden voor een langere periode.

Bestaande klanten (onder)houden is nu eenmaal eenvoudiger dan nieuwe klanten maken. En bestaande klanten kunnen ook vooral meehelpen om anderen op het pad van de winkelier te zetten, een ambassadeursfunctie te vervullen. In deze branche heeft recommandatie (mond tot mond reclame) altijd al een grote invloed gehad op het koopgedrag van consumenten.

Bedrijven die succesvol zijn met social media weten authenticiteit uit te dragen via social media. Ze zijn zichzelf en laten zien wat er zich binnen hun organisatie afspeelt, waar zij voor staan en welke waarden zij met de klant delen. Ze betrekken consumenten bij vraagstukken en maken het contact vooral boeiend. Niet voor niets behoren authenticiteit en social media tot de belangrijkste trends van dit moment. Geen gelikte reclameplaatjes, maar bijvoorbeeld foto’s met medewerkers worden geplaatst.

Bij het plaatsen van acties wordt bij deze winkeliers niet lukraak de actie van de leverancier doorgeplaatst. Het wordt eigen gemaakt, zeg maar; op smaak gemaakt. Op deze wijze is de actie ook interessant voor andere volgers, de mensen die niet direct voor de actie zelf komen. Ondernemers creëren verbondenheid door bijvoorbeeld slapende medewerkers te tonen in afgeprijsde bedden. Of ze laten zien waar ze mee bezig zijn, denk hierbij aan teksten als; ‘bijna klaar voor komende koopzondag’. Op die manier is het de moeite waard om als consument zo’n winkel te blijven volgen. Zou het zich allemaal beperken tot producten en acties, dan is de volger snel voldaan en haakt deze af.

Wat zijn nu de redenen om als consument uw onderneming te volgen? Er is onderzoek gedaan naar consumenten die bedrijven op Facebook volgen. Zij kennen de volgende motivaties.

28% Interessante content
26% Voor acties en deals
19% Blije consumenten (ambassadeurs)
13% Service en support
3% Kennissen en vrienden
11% Andere reden

De kunst is om deze motivatoren met elkaar te mixen en ze van toepassing te laten zijn voor uw organisatie. Benieuwd hoe u dit kunt doen binnen uw onderneming? Neem contact op met Jeroen van der Horst via pagina ‘team‘.

Door: webteam

Reacties

  1. Pingback: Een belevingswinkel dankzij new media… « DailyBrand Marketing en Communicatie | Pioniers in Positioneren | 's-Hertogenbosch, Noord-Brabant

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *