Stimuleer bewuste prikkels in het brein

Dagelijks ontvangen onze hersenen een immense stroom aan prikkels. Veel van deze prikkels gaan gelukkig aan ons voorbij dankzij het filtersysteem in ons brein. Om alle informatie die op ons af komt toch goed af te kunnen handelen, gaan veel dingen op de automatische piloot. Hier wordt niet over nagedacht en er is dus geen mentale inspanning voor nodig.

Om een breinpositie bij uw klant te behalen, is het de bedoeling dat u de prikkels in het brein van de klant stimuleert om wèl bewust na te denken. Hiervoor moet het brein tot actie aangezet worden. Dit kan door het emotionele netwerk van de hersenen te activeren. Een goede manier om dit voor elkaar te krijgen is storytelling.

Een van de voordelen van storyteling is dat een verhaal direct beelden creëert in het hoofd van de lezer. Een verhaal zonder beeld wordt eerder vergeten en maakt vaak minder indruk. Men maakt niet voor niets gebruik van de uitspraak; “één beeld zegt meer dan duizend woorden”. Maak daarom gebruik van beeldmateriaal om uw verhaal kracht bij te zetten.

Ook is het aan te raden om een verhaal te vertellen waar een logische lijn in zit. Dit is gemakkelijker te volgen en te onthouden. Het voordeel hiervan is dat het verhaal sneller doorverteld wordt. Een effectieve vorm van mond-tot-mond reclame.

Storytelling werkt daarnaast nog krachtiger als het verhaal een persoon omvat waar de kijker zich in kan verplaatsen. Een personage waar uw klant zich mee kan identificeren, zorgt er voor dat gevoelens worden aangesproken.

Ook hebben persoonlijke verhalen meer overtuigingskracht. Neem bijvoorbeeld een goed doel als Unicef. Het verhaal en de beelden van een kind dat in armoede opgroeit raakt mensen veel meer dan een dia met een opsomming van feiten en cijfers over armoede. Menselijkheid op een foto zorgt direct voor emotie in het brein van de kijker. Gezichten (vooral babygezichtjes), maar ook menselijke details als handen of ogen spelen hier een grote rol in.

Wilt u meer weten over storytelling of hoe deze in te zetten voor uw onderneming? Neem dan contact op met ons via info@dailybrand.nl.

Door: Shannen van den Tempel

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *