Steden zijn ook merken

citybrandingZodra men het over merken heeft, denkt men doorgaans niet direct aan geografische plaatsen. Toch dienen geografische plaatsen wel degelijk gezien worden als merken. Dit geldt in principe voor alle niveaus, van een compleet continent tot een specifieke buurt. Steden zelf beseffen dit maar al te goed, zij zijn hedendaags dan ook intensief bezig met ‘city branding’.

Steden hebben net als bedrijven te maken met ‘klanten’. De klanten van een stad zijn haar inwoners en haar toeristen. Zij brengen immers geld in het laatje. Het beeld dat zij hebben van de stad bepaald het imago. Bij merken draait alles om het imago, dus ook bij steden. Een imago dient men op te bouwen. Er komt dus veel meer bij kijken dan slechts het ontwerpen van een logo en het verzinnen van een passende slogan. Het begint bij het uitdragen van een authentieke identiteit.

In het artikel ‘Limburg heeft sterkste reputatie’, is de top 10 steden, provincies en streken opgesteld. Hierin is te lezen dat de provincie Limburg de sterkste reputatie heeft, de Veluwe het sterkte merkimago en Amsterdam de sterkste merknaam. De geografische gebieden zijn dus succesvol met branding. Dit begint met het vormen van een identiteit. Een identiteit wordt onder andere bepaald door specifieke kenmerken en karaktereigenschappen van de plaats. Als de identiteit daadwerkelijk past bij de stad, kan men deze gaan uitdragen. Het is belangrijk dat men hier consistent in is.

Met een authentieke identiteit kan een stad zich gaan onderscheiden ten opzichte van andere steden. Deze boodschap moet inwoners en toeristen gaan trekken, de belangrijkste ‘klanten’ voor een geografische plaats. Belangrijk is dat zij uw boodschap daadwerkelijk terugzien in de stad, zo bouwt u namelijk een eenduidige reputatie op. Dus net zoals bedrijven dienen ook geografische plaatsen zich te gaan positioneren, zodat ook zij een domein in het hoofd van mensen gaan opeisen.

Alles over positioneren weten? Kom naar de Nationale Positioneringsdag! Een enerverend en uniek event, anders dan anders! Voorafgaand, en ook tijdens de dag, levert u als deelnemer een actieve bijdrage. U draagt bij aan de basis van de inhoud en het resultaat: een succesvol en geslaagd event. Beweeg uw eigen toekomst en die van andere deelnemers. Ga naar www.nationalepositioneringsdag.nl en schrijf u in!

Door: jody

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *