Social media; dit is de stand van zaken!

Waar draait social media eigenlijk om? Heeft u daar al eens echt goed over nagedacht? Social media hebben als primair doel het in contact staan met vrienden, kennissen, familie en jawel… klanten. Het is echter geen direct verkoopkanaal. Bezoekers van Facebook benutten het medium bijvoorbeeld niet om een nieuwe tuinstoel te kopen. Voor aanbieders vormt dat echter ook weer geen ‘mission impossible’. Het hier simpelweg aanbieden van producten of diensten is echter niet op z’n plaats. Om sales te realiseren komt er veel meer bij kijken.

Hoe kunt u uw bedrijf het beste promoten op social media? Bedenk hierbij dat het de ideale plek is om in aanraking te komen met uw doelgroep en kennis te nemen van haar interesses. Interactie is mogelijk en daar leert u veel van, mits u de onderlinge berichten serieus neemt. Gewoonweg even een berichtje in elkaar knutselen en plaatsen hoort daar niet bij. Als bedrijf zult u werkelijk en oprecht in de belevingswereld van de doelgroep moeten zien te komen. Dit valt te realiseren door het bedrijfsimago zorgvuldig af te stemmen op de interesses van de doelgroep.

Wat zijn nu de meest populaire social media kanalen in Nederland? We hebben de Top 3 populairste social media kanalen voor u op een rijtje gezet. Met kop en schouder de grootste in Nederland is Facebook, met maar liefst 8,9 miljoen gebruikers. Deze gebruikers zijn niet allemaal evenzeer actief, maar hebben een account waar op z’n minst gezegd enige beweging plaatsvindt. Op de tweede plaats komt het videokanaal YouTube met maar liefst 7,1 miljoen gebruikers. Vooral jongeren maken bijvoorkeur van dit medium gebruik, en passen het zelfs als zoekmachine toe. De derde plaats vormt wellicht wel een verrassing voor u; het business platform LinkedIn met 4,1 miljoen gebruikers. Zakelijk Nederland valt dus op LinkedIn te vinden.

Wat vooral niet te doen? We zien vaak dat het fout gaat zodra een bedrijf te prominent aanwezig is; teveel berichten en te commercieel. Daardoor ontstaat een negatief merkimago hetgeen averechts werkt. Social media vragen dus om interactie, gebruik het met mate, zorg voor relevatie en pas het juiste medium voor de juiste doelgroep toe. Leer en anticipeer is het devies.

DailyBrand helpt u graag op weg bij het creëren van de juiste social media aanpak. Neem gerust eens vrijblijvend contact op voor de mogelijkheden!

Door: Martijn Top

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *