Positioneren: altijd en overal!

Domein in het hoofdBij positioneren gaat het om het verwezenlijken van een mentale plaats, een zogenaamde breinpositie. Anders gezegd: een plek in het hoofd van mensen. Het kenmerk van een goed concept is dat het onderscheidend, geloofwaardig en relevant is. Dat is de essentie van positioneren. Want uiteindelijk draait het om één ding: een nummer 1 positie. Hoe krijgt u dat voor elkaar?

Tussen de oren
Het kiezen van een positie is een toekomstgerichte activiteit. Het is hetgeen de organisatie tussen de oren van mensen wil krijgen (zowel externe als interne doelgroepen) om producten en diensten te kunnen verkopen, werknemers aan te trekken, investeerders, et cetera. Positioneren is dus wat u doet met de hersens van de relatiegroepen. Binnen de marketing is positioneren de techniek waarmee marketeers een imago of een identiteit voor een product, een merk of een bedrijf creëren in de perceptie van een doelmarkt. Mooi, maar nogmaals; hoe krijgt u dat voor elkaar?

Ieder moment
Een succesvolle positioneringstrategie is doorgaans gebaseerd op een duurzaam concurrentievoordeel. Niet minder belangrijk; het gaat ook om share of mind. Dankzij positioneren stelt u zichzelf in staat om toegevoegde waarde te creëren en te communiceren. En zoals u waarschijnlijk wel weet; communiceren doet u op ieder moment van de dag, zeven dagen per week! Hoe dat precies zit?

Blijvend onderhoud
Alles rondom uw organisatie en merk communiceert. Uw bedrijfspand, de wijze waarop de telefoniste de telefoon opneemt, de bedrijfswagens, de bewegwijzering, verpakkingen, het visitekaartje, de (bedrijfs)kleding; alles zegt iets over waar uw organisatie of merk voor staat. Alles bij elkaar vormt zich een beeld. Een beeld dat verankert, dat borgt. Is het beoogde beeld eenmaal gezet, dan zult u het blijvend moeten onderhouden. Dag in dag uit. Meer weten? Schrijf u nog snel in voor de Nationale Positioneringsdag!

Door: jody

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *