Merkfans dragen een merk niet alleen een warm hart toe, ze dragen het ook daadwerkelijk uit. Social media is uitermate geschikt voor het creëren van deze merkfans. Met name op Pinterest, het onderdeurtje van de sociale media, zijn de échte merkfans erg actief. Veel meer dan andere sociale media gebruikers, zijn de zogenoemde ‘Pinners’ bereid om een merk te volgen, beelden te re-pinnen en deel te nemen aan acties die het merk uitzet op het medium.

Pinterest wordt veel gezien als het sociale medium waar vrouwen “leuke plaatjes” kunnen vinden. Het medium is inderdaad het meest populair onder vrouwen. Ze pinnen om ideeën op te doen voor recepten, leuke doe-het-zelfjes en de laatste trends op het gebied van mode en interieur. Maar… *tromgeroffel* ook oriënteren zij zich via Pinterest op aankopen. Houd in je achterhoofd dat diezelfde vrouwen over het algemeen de portemonnee des huizes in het bezit hebben. Via Pinterest kunnen zij op een ongedwongen manier in contact komen met jouw merk en/of product, en dat biedt mogelijkheden.

Een fijn effect van Pinterest is, dat het direct terugleidt naar je website. Als je beelden van jouw eigen webshop op Pinterest plaatst met de Pin-knop, worden ze toegevoegd aan de beeldbank. Wanneer jouw beeld in de zoekresultaten van een Pinner verschijnt en diegene klikt er op, wordt zij direct doorgelinkt naar de originele bron: jouw website. En hier klikken ze ook rustig even door. Een ander voordeel aan Pinterest is dat de beelden, vergeleken met de real time Facebook en Instagram berichten, veel tijdlozer zijn en ze vaak na maanden nog steeds ge-repind worden.

Je zou denken dat dit medium alleen interessant voor bedrijven die fotogenieke producten verkopen, maar dat is het niet. Het draait om het creëren van een beleving. Natuurlijk kun je borden maken met de producten uit je collecties. Vooral wanneer ze online te koop zijn is dit ideaal. Toch hebben ook borden met beelden die een bepaald gevoel oproepen effect. Het totaalplaatje van de borden moet de beleving van je merk uitstralen. Met die merkbeleving verover je een plekje in het brein van de consument en creëer je echte merkfans. Hup, aan de Pinterest dus!