Op zoek naar het onderbewuste van uw klant!

“We zien wat we willen zien. We horen wat we willen horen. We zeggen niet wat we doen. En we doen niet wat we zeggen.”

Ons brein neemt voortdurend een loopje met de ‘werkelijkheid’. En ook deze werkelijkheid bestaat niet. Onze werkelijkheid wordt namelijk voor een groot deel gevormd en daarmee bepaald door onze ervaringen uit het verleden. Ons persoonlijke referentiekader. En juist omdat dit persoonlijk is, is het voor iedereen anders. Iedereen heeft zo zijn eigen werkelijkheid. Filosoof Nietzsche stelde het al lang geleden; iedereen heeft gelijk, afhankelijk vanuit welk perspectief je het ziet.

Ter inspiratie:

Hoe werkt het in de praktijk? Een voorbeeld; bij het kiezen van de naam voor ons huisdier of ons kind laten we ons vooral leiden door onze persoonlijke ervaringen met deze naam. Kennen we iemand met dezelfde naam en vinden we deze persoon leuk, dan bestaat de kans dat we er voor gaan. Vaak wint echter de drang naar uniciteit en kiezen we iets buiten ons referentiekader. En het referentiekader van onze partner. Vertalen we dit naar de marketing dan bepaalt de klant onze werkelijkheid. Zijn/haar perceptie is de enige waarheid. En daarover valt simpelweg niet te twisten.

Willen we de klant bewegen, dan is het zaak dat we weten wat hij/zij wil zien. Dat we weten wat hij/zij wil horen. En hiervoor moeten we niet alleen goed luisteren naar de verbale communicatie. Juist de non-verbale communicatie maakt duidelijk wat de klant werkelijk denkt en voorspelt hoe hij/zij zal gaan acteren. En dan is het aan de onderzoekers om dit zonder ruis van het eigen referentiekader te vertalen. Wat doet u bewust om het onderbewuste van uw volggroep te beïnvloeden? Positioneren is een keuze!

Door: Jos Piek

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *