Vaak wordt er met een roze bril teruggekeken naar het verleden. Zogenaamd was toen alles beter. Hierbij staan merken van toen centraal. Ze roepen bepaalde herinneringen en gevoelens op uit eenvoudigere tijden.

Een aantal van die oude merken zien we vandaag de dag steeds meer terug. Het is je bijvoorbeeld vast niet ontgaan dat Croky chips (inclusief de welbekende papegaai) gewoon weer in de schappen van de supermarkt te vinden is, mensen massaal New Balance of Old Skool Vans aan hun voeten dragen en ook de degelijke bakfiets is terug van weggeweest. We kunnen dus wel stellen dat nostalgie helemaal hot is!

Het is duidelijk dat nostalgie een effectieve marketingstrategie is, maar de vraag is waarom dit dan zo effectief is? De terugkeer van oude producten noemen we retrobranding. Retrobranding wordt gezien als herbeleving van een product dat we uit vroegere tijden kennen. Voordat zo’n oud merk opnieuw op de markt wordt gebracht wordt het originele product eerst in een nieuw jasje gestoken. Kijk bijvoorbeeld maar eens naar de Vespa scooter. Het design wijkt niet heel erg af van het design zoals we dat uit de jaren 40 kennen, maar de scooter is wel degelijk voorzien van alle gemakken van nu.

Het is een feit dat retromerken positieve emotionele gevoelens oproepen omdat zo’n merk herkend wordt uit een persoonlijke ervaring. Alsof het merk je dan weer even mee terug neemt naar dat geromantiseerde verleden.

Maar kijk uit, want retrobranding heeft niet altijd een positief effect. Het gaat de consument namelijk niet per se om het oude product of merk zelf, maar om de nostalgische associatie daar omheen. Kortom, hoe nostalgisch we ook denken te zijn, onze producten moeten wat betreft luxe en design wel voldoen aan de standaarden van nu. We willen dus écht niet terug naar de kwaliteit van vroeger. Wel naar de warme gevoelens van toen. Mensen consumeren nu eenmaal tegenwoordig liever belevenissen dan producten. Maak daar dus gebruik van!