Wensen van eindgebruikers veranderen massaal en in rap tempo. Daar kunnen we heel blij mee zijn. Er ontstaan namelijk veel nieuwe kansen. Hoe speelt u in op deze ontwikkeling en wat zijn uw kansen voor de toekomst?

Tegenwoordig zijn consumenten een stuk bewuster actief dan vroeger. Dat geldt ook bij de aanschaf van producten. Zo zijn we ons allen ervan bewust dat goedkoop vaak duurkoop is. Ook is het onderscheidend vermogen van een product of dienst een fundamentele voorwaarde. Consumenten van nu zoeken bijzondere producten voor een bijzondere beleving. We kunnen dus gemiddeld genomen wel stellen dat er tegenwoordig meer nodig is om eenzelfde doelgroep te bereiken en te behouden.

De transformatie van klantbehoeften speelt een steeds grotere rol bij een aankoop. We vinden het niet per definitie een probleem om meer te betalen voor ogenschijnlijk hetzelfde product, mits deze bijvoorbeeld gegarandeerd een langere technische en/of economische levensduur heeft. Daarnaast is de behoefte aan relevante service groter dan voorheen. De consument wil buiten de begeleiding in de oriëntatie- en aankoopfase, ook op lange(re) termijn worden ontzorgd. Men wil dus voor een lange periode gevrijwaard zijn van sores. Daarmee kan ook het verdienmodel van bedrijven veranderen. Flink zelfs!

Neem bijvoorbeeld de aankoop van een televisie binnen de elektronicasector. Maar al te vaak wordt deze tegenwoordig aangekocht bij een aanbieder met de laagste prijs, met de aanvullende keuze voor een langlopende garantietermijn. De consument vindt de rust dat de kwaliteit van de aankoop echt heel lang gegarandeerd is, terwijl de elektronica-retailer op deze zekerstelling extra marge kan maken. Een ander voorbeeld binnen deze sector is het aangaan van abonnementen voor vooraf bepaalde services, zoals periodiek preventief onderhoud. En er zijn aanbieders die zelfs helemaal uit hun comfortzone stappen en compleet branchevreemde producten aanbieden, zoals op dit moment bij MediaMarkt; een bruiloft voor net geen tienduizend euro. Op het eerste oog een beetje vreemd, maar toch ook wel lekker. Want waarom zouden ze het niet doen?

Deze nieuwe tijd vraagt om nieuw denken. Er liggen vaak kansen binnen handbereik. Soms liggen ze zo dichtbij, dat u er overheen kijkt. Zullen wij eens meekijken? Doen we graag. Bel: 073 610 044 of mail: info@dailybrand.nl.