Dat het online verkeer steeds drukker wordt, hoef ik u niet meer te vertellen. Maar hoe zit het met de mobiele oriëntatie voor aankopen? Zijn we al zover dat mensen zich vooral mobiel oriënteren, of gebeurt dat nog vooral via de desktop?

Het gebruik van smartphones en tablets is de laatste jaren fors toegenomen. We tellen vandaag de dag wereldwijd zo’n 2 miljard gebruikers. Maar liefst 65% van de aankoopbeslissingen van Nederlandse consumenten start inmiddels mobiel (bron; Google). We kunnen dus wel stellen dat Nederland een heel mobiel land is! Sterker nog; uw online inspanningen kunnen het beste maar vertrekken vanuit de verwachtingen van de mobiele gebruiker.

Het ‘nieuwe’ (online) kopen staat dus in het teken van mobiele bereikbaarheid. Het afgelopen decennium was de desktop echter het verkoopkanaal als het ging om ‘online’. Men oriënteerde zich en kocht op de desktop. Maar zoals al gesteld; recent onderzoek toont aan dat de consument van nu zich het meest oriënteert op diens telefoon en tablet. Oriënteren en (prijs)vergelijken vormen de eerste stap in het aankoopproces. Het is dus evident dat uw merk/ onderneming optimaal vindbaar is op alle mobiele apparatuur, want anders wordt uw aanbod niet eens overwogen. En ook de designs zullen geheel ‘mobiel’ ingericht moeten zijn.

Zodra ‘de kogel eenmaal door de kerk is’, voltooit de consument nog wel in grote mate het aankoopproces op de desktop. Dit heeft nog steeds de voorkeur, omdat dit een vertrouwde methode is. De smartphone providers zijn naarstig opzoek naar een oplossing om het online betalen op smartphone en tablet aantrekkelijker te maken. Die oplossing laat vast niet lang meer op zich wachten. Online verkopen verandert. Heeft u zich al voldoende aangepast?