U heeft het misschien laatst gelezen: in Amsterdam leidt intussen al 27% van de kinderen aan serieus overgewicht of obesitas. Zo jong, en dan al last van overdadige vetzucht! De problemen rondom overgewicht zijn zo groot geworden, dat het werkelijk tijd is dat bedrijven/ merken veel kritischer naar zichzelf, hun producten en reclame kijken. En consumenten moeten eveneens veel kritischer diezelfde bedrijven, producten en werving volgen.

Neem nu FrieslandCampina. Die heeft zichzelf, als één van de weinigen, regels opgelegd die ervoor zorgen dat ze wezenlijk zorgvuldiger omgaat met de eetbelangen van consumenten. Consumenten doen er verstandig aan om dit soort bedrijven te belonen met hun aankopen en ze daardoor te stimuleren de ingeslagen weg te vervolgen. En als consumentenorganisaties kritisch blijven op de naleving van al datgene dat bedrijven stellen, dan weten we ook of het echt klopt wat die bedrijven/ merken zeggen. Klopt het niet, dan zal dat duidelijk gemaakt moeten worden, zal de overheid sancties kunnen opleggen, zal de consument hun producten niet meer moeten kopen. Dat is dan een prima oplossing. De bedrijven en merken die het echt goed voor hebben met consumenten blijven dan bestaan, de anderen zullen verdwijnen. Dat is een veel betere oplossing dan reclame voor dikmakers te verbieden.