Mobile search zet nu echt door!

Inmiddels heeft meer dan 60% van de Nederlandse bevolking een smartphone. Het internet voor mobiel is dan ook sterk in opkomst. Nederland behoort tot de kopgroep van het online winkelen, ruim 70% van de Nederlandse bevolking in de leeftijdscategorie van 16 tot 75 jaar doet wel eens online aankopen. Uit onderzoek is gebleken dat meer dan 50% van de internetgebruikers via de smartphone naar producten of diensten zoekt.

Door deze overweldigende cijfers is het ook niet zo gek dat “mobile search” steeds belangrijker wordt. Het gemak waarmee consumenten informatie kunnen vergaren wordt steeds groter. Je hebt je mobiel altijd op zak, en met een paar klikken of door even te “googlen” vind je zo jouw weg naar dat ene boek of naar die leuke spijkerbroek. Je krijgt vervolgens in een oogopslag te zien waar het product verkocht wordt en welke winkel hierin het meest aantrekkelijke voorstel doet. Dit is dan ook de voornaamste reden waarom consumenten prijsbewuster zijn geworden. De kans is groot dat zodra u offline tegen een koopje aanloopt, u ditzelfde product online nog voordeliger kunt vinden.

Een andere veelvoorkomende reden van mobiel gebruik in een winkel is het ter plaatse kunnen opzoeken van productreviews. Het opzoeken van een productreview wordt dan ook gezien als aankoopintentie. Dit betekent dat men het product interessant vindt, maar de betrokkene is wellicht ook nog op zoek naar enige geruststelling over de juistheid van de desbetreffende aankoop.
Zorg er dus voor dat u als retailer over een mobiele website of app beschikt. En zodra uw klanten en prospects hun telefoon pakken en zoeken naar een review, overtuig hen dan om uw website hiervoor te gebruiken. Promoot uw site zodoende toereikend binnen uw winkel/bedrijf. Een praktische manier om dit te doen is met een QR Code (Quick Response Code). Het is een eenvoudige en handige manier om de aandacht van bezoekers met een smartphone te wekken.

De QR code kan gescand worden met de smartphone, waarna deze dit vertaalt in begrijpelijke taal. Dat kan zijn dat deze bijvoorbeeld een visitekaartje op het scherm toont, een link naar uw website, productinformatie verstrekt of een andersoortig bericht inzichtelijk maakt. De smartphone doet dus echt serieus mee binnen het aankoopproces, en valt dus niet meer weg te denken!

Door: Maarten van Otterdijk

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *