De opkomst, de afkeer, de vernieuwing… Meer en meer jongeren keren zich af van Facebook, althans als we de internationale berichten moeten geloven. Onlangs verscheen op nu.nl (http://www.nu.nl/tech/3689660/nederlandse-jongeren-vertrekken-langzaam-van-facebook.html) een bericht dat deze tendens bevestigt. Men is nog steeds aanwezig, maar gebruikt het minder intensief.

Waarom? Waarom verlaat de jeugd het platforum waar ouders zo eenvoudig kunnen zien wat hun kroost beweegt? Waarom verlaat de jeugd het medium waar zij op maat worden gespamt met reclame? Precies. Daarom.

De jeugd wil zelf ontdekken en zelf bepalen. Men kiest massaal voor applicaties die geen sporen achterlaten (Snapchat , Telegram (met secret chat)). Men wil wel volgen, maar niet gevolgd worden.

Begrijpelijk als je bedenkt dat de activiteiten op sociale media (uit het verleden), sterk bepalend zijn voor het vinden van een nieuwe partner, woonruimte of baan… De activiteiten uit het verleden zijn daarmee onlosmakelijk verbonden met de mogelijkheden in de toekomst.

Men mag geen fouten meer maken. Men kan de grenzen niet meer verkennen, want voor je het weet zijn deze digitaal vereeuwigd. Met alle gevolgen van dien.

Maar wat betekent dat voor sociale media en het bedrijfsleven? Bent u een partij die volgers en potentiële volgers vooral spamt met berichten (asociaal)? Die bezoekers traceert (met cookies) en blijft bestoken met uw aanbiedingen?

Of geeft u volgers de vrijheid, staat u vooral voor uw eigen kracht en deelt u informatie waar men werkelijk sterker van wordt (sociaal).

Waarom zeggen uw volgers keer op keer; Vind ik weer leuk?

Meer weten: jos@dailybrand.nl