Medewerker en klant; 100% merkambassadeur

Ik zat en ik genoot. Snelheid zonder herrie. Zachte stoelen, een duurzaam label en technologische hoogstandjes, zoals een soort mega tablet op het dashboard. In wat voor auto ik zat? De meest innovatieve auto van dit moment; de Tesla. Een auto vol luxe, volledig elektrisch en met allure. Een auto van de elite? Nee, een auto van de echte merkambassadeur.

Tesla is een bijzonder merk. Het weet zich echt te positioneren en neemt, zonder dat ze het door heeft, gemakkelijk een plekje in het brein van de consument in. Het speciale gevoel dat de auto geeft is hierbij van groot belang. Een duurzame auto zonder geitenwollensokken gevoel. Een sportieve wagen, stijlvol en elegant. Een splinternieuwe auto, jouw auto, direct vanuit de fabriek, van jou! Zelfs de hoge prijs brengt daar niets tegen in.

Het begint voor Tesla bij haar medewerkers. Tesla-medewerkers krijgen geen boek met richtlijnen, maar een boek vol mogelijkheden op hun eerste werkdag. Het boek maakt duidelijk dat ze met iedereen binnen de organisatie kunnen communiceren en een succes moeten maken van het bedrijf door plezier te hebben in hun werk. Het doel hiervan is om van medewerkers echte merkambassadeurs te maken. Tesla-fans scharen zich in dezelfde categorie. Door het enthousiasme van deze ambassadeurs, die op eigen initiatief verschillende Tesla events organiseren, hoort Tesla de kassa’s rinkelen. Zo waren er al 125.000 online reserveringen gedaan voor het Tesla model S, terwijl nog niemand deze auto van te voren gezien had. Dit zegt veel over het vertrouwen dat de Tesla-fans hebben in de autofabrikant.

De service van Tesla speelt hierin een belangrijke rol. Voor uw auto moet u naar de garage, en heeft u misschien wel tijdelijk een leenauto of helemaal geen auto. Een Tesla-rijder zal u vertellen over het gemak van een systeemupdate. Dit doet hij namelijk gewoon thuis, na een belletje met het service center. Bent u in de stad en heeft u een vraag over uw Tesla? Dan kunt u gewoon even de Tesla-winkel binnen lopen! Een nieuwe kijk op autoservice.

Tesla is uniek. Er wordt niet voor niets gespeculeerd over “de enige auto die beter wordt naarmate hij ouder wordt”. Het is dat ik niet kan inparkeren, anders had ik het wel geweten!

Door: Shannen van den Tempel

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *