Een goede positionering is onderscheidend, relevant en geloofwaardig. Deze laatste term ‘geloofwaardig’ wil ik er even uitlichten. Natuurlijk moet het geloofwaardig zijn, zult u in eerste instantie denken. Dat is toch logisch?! En dat klopt ook. Tegenwoordig is dit zelfs belangrijker dan ooit. Waar bijvoorbeeld vroeger CocaCola haar producten verkocht kreeg onder de noemer ‘gezond’, nu weten we allemaal wel dat het drankje al snel behoorlijk ongezond is. De consument van nu gelooft niet zomaar meer elke boodschap die u uitzendt, prikt door marketingtrucjes heen, kan binnen no time alles online checken én lijkt kritischer dan ooit. Geloofwaardig zijn is dus steeds belangrijker geworden. De hedendaagse ‘geloofwaardig’ moet ook oprecht zijn, eerlijk, integer dus simpelweg ‘echt’. Niet alleen in de communicatie naar de klant toe, maar deze dient werkelijk door de gehele organisatie gedragen te worden.

Onbegrijpelijk maar waar; nog te vaak trachten aanbieders de consument te misleiden met populaire, maar inhoudelijk nietszeggende kreten. De geïnformeerde consument van nu trapt hier steeds minder in. Albert Heijn heeft onlangs zelfs aangegeven te stoppen met hun ‘puur & eerlijk’-productenlijn. Op deze lijn kwam veel kritiek, onder andere door consumentenorganisatie Foodwatch. Want producten met meerdere ingrediënten, waarvan er slechts één verantwoord is, kregen ten onrechte ook de stempel ‘puur & eerlijk’. En de rest kan dan net zo goed bestaan – en bestond ook werkelijk – uit smaakversterkers, E-nummers, dieronvriendelijk vlees en melk uit de bio-industrie. En dat is helemaal niet puur & eerlijk. Integendeel, het maakt de leverende partij onbetrouwbaar. Op die kwalificatie zit Albert Heijn natuurlijk helemaal niet te wachten. Beter ten halve gekeerd dan ten hele gedwaald, zullen ze gedacht hebben.

Neem geloofwaardigheid dus serieus. Maar bovenal; leef er ook daadwerkelijk naar. Dat is wel zo eerlijk!