Er is een nieuw vakgebied ontstaan dat zich volop bezighoudt met de werking van het menselijk brein: neuromarketing. Zoals de naam ongetwijfeld al doet vermoeden: het is een combinatie van neurowetenschap en marketing.

Op waarde schatten

Neuromarketing is een onderzoeksmethode die marketeers in staat stelt om te begrijpen wat consumenten nu eigenlijk beweegt. De methode staat sterk in de belangstelling, dit jaar lijkt zelfs het jaar van de neuromarketing te zijn. Niet vreemd, want marketeers zijn altijd al geïnteresseerd geweest in de keuzeprocessen die zich in onze hersenen afspelen. Marketing is per slot van rekening gericht op het creëren en leveren van waarde voor de consument. Onze hersenen doen niets anders dan alle binnenkomende stimuli continu op waarde te schatten. Inzicht in én kennis van de werking van de hersenen is dus van het grootste belang bij het ontwikkelen van efficiënte en effectieve marketingactiviteiten.

Sterk merk

Neem nu als voorbeeld het fenomeen merk. Een merk bestaat alleen in het hoofd van mensen. Het merk heeft een waarde, en die waarde wordt geheel bepaald door hoe de hersenen mensen aanzetten tot handelen. Het is dan ook volstrekt logisch om te kijken naar de werking van deze hersenen bij het bouwen van een sterk merk

Essentiële informatie

De potentie van neuromarketing is absoluut enorm groot. De neuromarketing is hard bezig om de werking van hersenprocessen bloot te leggen. Dit zal beslist leiden to essentiële informatie voor marketeers bij hun proces van positioneren en het bouwen van merken.