Loyaliteit, bestaat het nog? Voorheen waren met name de jongeren beperkt loyaal en overduidelijk gericht op verandering en flexibiliteit. Tegenwoordig is dat echter nauwelijks nog generatiegebonden. Met groot gemak nemen consumenten tegenwoordig afscheid van oude, vertrouwde merken. Loyaliteit beperkt zich steeds meer tot de laatste transactie. Bij de volgende aankoop kijkt uw klant wel weer opnieuw of uw merk de voorkeur geniet. Maar niets is daarin nog zeker…

Wat speelt nu echt een voorname rol bij behoud van merkloyaliteit? Wij hebben vijf belangrijke onderdelen op een rijtje gezet die een directe invloed hebben op de loyaliteit van uw klanten.

Convenience: In het Nederlands vertaald naar ‘gemak’. Maar neem het woord ‘gemak’ niet te strikt. Het merk heeft namelijk de belangrijke taak om de klant op haar of zijn gemak te stellen. Men dient verbinding te ervaren door merkbeleving. Een herinnering en een fijn gevoel die vragen, of zelfs schreeuwen, om meer.

Prijs: De prijs van een product of dienst is zeker in de tijd waarin wij leven een belangrijk aspect in het oriëntatie- en aankoopproces van uw klant. Alles is transparant, het vergelijk is tegenwoordig slechts één klik verwijderd. Maar… uiteindelijk gaat het niet om de prijs, maar om de waarde. En waarde kunt u toevoegen. Merkwaarde is dan ook steeds vaker doorslaggevend.

Social networks: U weet ongetwijfeld al dat social media een prima promotiepodium bieden voor bedrijven. Let wel op; zet de focus niet op commerciële doeleinden op de korte termijn. U kunt via de social media in contact komen met uw klant en prospect, door uw online content haarfijn af te stemmen op hun interesses en gedachtegangen.

Customer service: Uw klant dient optimaal te worden geholpen, maar wat te doen bij ontvangst van een klacht? Uit verschillende onderzoeken is gebleken dat vrijwel 80 % van de consumenten afscheid neemt van een merk, zodra ze bij een klacht onvoldoende goed worden geholpen. Soms hebben ze jarenlang hetzelfde merk loyaal afgenomen, en wordt de keus voor een ander merk bij de minste of geringste tegenvaller gemaakt. Neem klachtenbehandeling dus serieuzer dan ooit.

The VIP treatment: Bijna iedereen houdt van het gevoel om uniek of zelfs superieur te zijn. Het gevoel dat je anders bent en bovenal heel belangrijk. Het bieden van dat gevoel kan mensen aan uw merk binden. Merkloyaliteit betreft dan ook in veel gevallen een ideologie, en gaat in op de mens en menselijke relaties.

Wilt u meer weten over merkloyaliteit? Neem dan contact op met ons via info@dailybrand.nl.