Ons brein werkt op een heel eigenaardige wijze. Het brengt continue verbindingen tot stand. Dit gebeurt deels bewust, maar vaak ook onbewust.

Zo blijkt dat we van nature geneigd zijn om aantrekkelijke mensen als intelligenter, geschikt en prettiger in de omgang te beschouwen. Aantrekkelijke mensen krijgen in het algemeen meer aandacht. Uit onderzoek is zelfs gebleken dat baby’s langer kijken naar aantrekkelijke mensen, dan naar minder mooie mensen. Mooi doet dus blijkbaar iets met ons. Het staat voor een bepaalde waarde. En of dit nu objectief gezien waar is of niet, in onze perceptie betekent mooi dus blijkbaar beter, slimmer, duidelijker, duurder, enzovoorts

Aantrekkelijk ogende ontwerpen worden als gebruiksvriendelijker ervaren, zelfs als ze dat in werkelijkheid niet zijn. De eerste indruk is hierbij van belang. Er bestaat ook een verband tussen de leegte van een ontwerp en de waardeperceptie ervan. Een relatief lege etalage met een enkele paspop zonder prijsaanduidingen geeft een exclusieve(re) indruk. Less is more… ofwel; less is mooi…

Met bovenstaande in het achterhoofd kan je hier dus je voordeel mee doen zodra je de organisatie, formule of het merk presenteert. Het werkt natuurlijk ook omgekeerd; wil je iets lowbudget presenteren, maak het dan vooral niet te mooi. En lekker druk!