Werking brein, koppelen emotie.Vorige week vrijdag kreeg ik een ‘breaking news’-bericht van Nu.nl op mijn telefoon. Schrijfster Hella S. Haasse was overleden. De website van Nu werd bezocht, waar ik de titel ‘Plaatjes maken smaak zoeter’ opmerkte. Mijn nieuwsgierigheid werd opgewekt, waardoor ik het artikel ben gaan lezen. In dit artikel staat dat Groningse wetenschappers hebben ontdekt dat mensen een smaak zoeter ervaren zodra een ‘zoete’ illustratie op de verpakking staat.

Dat geur de smaakbeleving beïnvloed is al langer bekend. Zo blijkt yoghurt met aardbeiengeur zoeter te smaken dan yoghurt zonder deze geur. Dat het zien ook effect heeft op smaakervaringen is nieuw. Hier is echter wel een logische verklaring voor.

Dit effect is namelijk alleen terug te vinden bij de illustraties van bestaand voedsel dat als zoet wordt ervaren. Bij het zien van de afbeelding worden herinneringen opgeroepen. Deze herinneringen zorgen ervoor dat onze hersenen de smaak alvast ‘aanmaken’. Dit houdt in dat een bepaalde emotie/beleving is gekoppeld aan het product.

Het luisteren naar een bepaald nummer, of het bijvoorbeeld ruiken van een specifieke geur, kunnen eenvoudig jarenoude herinneringen naar boven halen. Door een bepaalde emotie/beleving te koppelen, wordt een herinnering beter opgeslagen. In wezen werkt dit principe bij positioneren hetzelfde. Een bepaalde emotie wordt in dit geval gekoppeld aan uw bedrijf, organisatie of merk. Zo zal ook deze eenvoudiger te onthouden zijn. Uw product, organisatie of merk staat in verbinding met een bepaalde emotie. Als u bijvoorbeeld aan veilig autorijden denkt, zal het automerk Volvo snel in uw gedachten passeren. Volvo is namelijk de nummer 1 als het gaat om veilig auto rijden. Men heeft emotionele waarde toegevoegd aan het merk.

Middels een goede positionering kan ook uw bedrijf, vereniging of merk een emotionele waarde toevoegen. Zo creëert u emotionele verbondenheid. Dit helpt u zich tevens te onderscheiden, de klantloyaliteit te vergroten en de waarde van uw product of dienst te verhogen. Emotie is daadwerkelijk de sleutel tot het brein van uw klanten en uw prospects. Met welke emotie is uw merk op dit moment verbonden?