Is content creëren het nieuwe adverteren?

In mijn eerder geschreven artikelen heb ik al vaker aangegeven dat de traditionele manier van reclamemaken steeds minder effectief blijkt te zijn. De laatste jaren zijn de mogelijkheden met vele methoden uitgebreid. Een voorbeeld hiervan is branded content. Branded content wordt steeds vaker ingezet door adverteerders. Het kan een merk helpen haar positionering uit te dragen. Het adverteren verschuift naar het creëren van content.

Bij branded content is een merk wel aanwezig in de content, maar deze wordt er niet (direct) gecommuniceerd, zoals bijvoorbeeld bij sponsoring. In alle vormen van content kan branded content worden toegepast. Branded content wordt al regelmatig ingezet bij televisie. Voorbeelden zijn Rexona en Mentos bij het televisieprogramma ‘So you think you can dance’. Op het internet is branded content ook enorm interessant. Het is belangrijk dat er een goede balans wordt gevonden tussen de inhoud van de content en de commerciële boodschap. De valkuil voor adverteerders zit in de subtiliteit van de commerciële boodschap. Het mag er niet te dik bovenop liggen. De content dient te allen tijde interessant en objectief te zijn voor de consument. Dit zorgt namelijk voor het vertrouwen en de betrokkenheid.

Een ander voorbeeld is het magazine ‘Wathandig’ van de Albert Heijn. Sinds twee weken vinden bezoekers van de Albert Heijn twee gratis tijdschriften bij de ingang. De Allerhande is al langer verkrijgbaar bij de Albert Heijn. Het is een kooktijdschrift dat inspiratie en ondersteuning biedt met verrassende recepten, kooklessen, seizoentips en productinformatie. De ‘Wathandig’ is sinds kort hieraan toegevoegd. Een speciaal blad voor de non-food producten van de Albert Heijn.

Het adverteren verschuift naar het creëren van content. De scheiding tussen adverteren en content zal hierdoor vervagen. Mits het een goede strategie bevat, is branded content een effectieve manier om de consument met uw merk in contact te brengen. Zo maken steeds meer adverteerders gebruik van pull marketing in plaats van de traditionele push marketing methodes.

Door: jody

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *