Innovatie de sleutel tot concurrentievoordeel?

Laatst las ik op marketingonline.nl een artikel over nieuwe producten in 2010. In dit artikel is onder andere te lezen dat de terughoudendheid op het gebied van innovatie, de supermarkten 200 miljoen euro aan ‘nieuwe’ omzet missen. Dit verbaast mij echter niet. Eerder dit jaar hebben wij al een artikel geschreven waarin staat dat Nederlandse bedrijven enorm bezuinigen op innovatie.

Het artikel, ‘Matige introducties A-merken’, op marketingonline.nl onderschrijft deze conclusie. Hierin staat ook de onderstaande top 20 gepubliceerd. Deze top 20 geeft, in vergelijking met de top 20 van voorgaande jaren, een goed beeld van de verschillen. Zo is de weekomzet van Hertog Droomijs, nummer 20 van 2010, de helft van nummer 20 acht jaar geleden.

Dat bedrijven zich meer richten op efficiëntie, en bezuinigen op innovatie, wordt nu duidelijk zichtbaar. Dit is spijtig, want juist door te blijven investeren in innovatie creëert men meer onderscheidend vermogen ten opzichte van concurrenten. Juist nu anderen hier steken laten vallen! Nieuwe of verbeterde producten brengt concurrentievoordeel met zich mee. Daarom verwacht ik dat bedrijven die nu investeren in innovatie, de komende jaren een groot voordeel genereren in verhouding tot de concurrentie. Denkt u ook dat hier concurrentievoordeel te halen is, of heeft u een andere visie? Deel uw mening door een reactie achter te laten.

Nr. Product Gemiddelde weekomzet

1. Lays Limited Edition: Finalisten 226.000
2. Arla Biologische Zuivel 187.800
3. Activia Dubbel 0% 153.700
4. Dr. Oetker Steenoven Tradizionale 140.900
5. Jan Poffertjes en Pannenkoeken 117.000
6. Magnum Gold 94.400
7. Bertolli Maaltijdpakketten 90.400
8. Friesche Vlag Combi 88.100
9. Optimel Variaties 80.100
10. Hak Vlaaifruit 66.500
11. Fred & Ed Groenvoer 63.500
12. Friesche Vlag Dubbelvla Room 62.200
13. Bavaria 0,0% Witbier 58.500
14. Ariel Vlekverwijderaar 58.200
15. Cornetto Enigma 55.300
16. Dove Men+Care 51.900
17. Iglo Chicken 50.100
18. Ariel met een vleugje Lenor 47.600
19. Lu Cote d’Or Intense 46.900
20. Hertog Droomijs 43.300

Door: jody

Reacties

  1. Arend-Jan Top

    Ik geloof wel in de waarde van technische- en productinnovatie (kijk maar naar Apple), maar zie vooral winstkansen voor organisaties en merken door een emotionele brug te slaan naar afnemers. Daar valt, naar mijn oordeel, het meeste terrein te winnen.

    Reply

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *