Handig inspringen op actuele gebeurtenissen in de wereld. We noemen het ‘inhaken’ of ‘newsjacking’. Inhaken op het winterweer, een feest- of themadag, een sportieve prestatie of bijvoorbeeld het aftreden van onze koningin. Slimme content marketeers verpakken een zakelijke boodschap met humor zodat mensen deze ook echt willen delen via social media. Gebruikmakend van een lang gekoesterde wijsheid in de reclame; humor is, naast sex, een element dat altijd succesvol is.

Grote bedrijven gebruiken newsjacking al langer en met succes. Waar voorheen deze bedrijven tonnen spendeerden aan campagnes, kan één goed verzonnen, goed getimede én goed uitgevoerde Facebookpost misschien wel hetzelfde effect bereiken. En brengt het bericht een glimlach op het gezicht van de ontvanger? Dan brengt het deze vaak een stap dichter bij het merk.

Ook kleinere ondernemingen zien we steeds vaker op de actualiteit inspringen. De reden hiervoor is simpel; het kost nagenoeg niets en het positieve effect kán groot zijn. Er zijn natuurlijk wel een paar ‘spelregels’. De boodschap, of grap, moet goed in beeld worden gebracht. In één oogopslag moet het duidelijk zijn waar het om gaat. Houd daarom de tekst kort en maak het beeld aansprekend. Haak op tijd in, oftewel ‘be there or be square’. Houd dus het nieuws in de gaten, voor themadagen kun je altijd kijken op de issuekalender. En wees bovenal origineel. Dan vinden mensen je (merk) leuk!