Het jaar 2013 staat inmiddels bekend als het jaar met een recordaantal faillissementen. Desondanks starten elk jaar nieuwe ondernemingen die een ‘gat in de markt’ hebben gevonden. Denk hierbij aan een 3D Printshop, een typisch werkveld dat is ingespeeld op de huidige trends en behoeften van de consument. U kunt natuurlijk ook op de nieuwe mogelijkheden van deze tijd inspelen, maar is dat werkelijk uitvoerbaar?

Zelf een onderneming starten blijft altijd spannend. Wat is de houdbaarheidsdatum? Is het origineler dan de rest en vooral: kan het klanten vinden en behouden? De 3D Printshop bewijst dat het wel degelijk mogelijk is om hét unieke idee te vinden. Een uniek idee opent nieuwe deuren, werelden en markten. U heeft een voorsprong op de concurrent zodra u de eerste speler binnen zo’n nieuwe markt bent. Als leider heeft u genoeg mogelijkheden om een positie in het brein van de consument te claimen.
Besef wel dat dit belangrijker is dan de verschijningsdatum van uw product! U kunt de eerste zijn, maar door een zwakke positionering alsnog worden ingehaald door de concurrentie.

Zodra u deze unieke positie in het brein heeft veroverd, wordt deze niet zo snel meer losgelaten door de consument. De concurrentie kan proberen uw plaats in te nemen maar zolang uw positionering krachtig en sterk is, zal zij hier niet in slagen. De mening van een consument is nou eenmaal niet erg buigzaam!

Dus: wilt u een nieuwe onderneming starten in deze onzekere tijden? Bent u ervan overtuigd dat dit hét nieuwe concept van het jaar is? Een belangrijke tip: vooral ervoor gaan! Perfectioneren van productspecificaties en kan altijd gaandeweg nog. Walt Disney zei al een lange tijd geleden: If you can dream it, you can do it! En vergeet vooral niet, ook Disney startte ooit met een droom…en een muis.