Veel merken en organisaties erkennen het belang van een goede eerste indruk. Aan het bedenken van een pakkende naam, een goed logo en bijpassende huisstijl wordt dan ook de nodige aandacht gegeven. De internetsite en de bedrijfsbrochure worden evenmin vergeten. En dan? Dan stopt het vaak! Want wat men zich meestal niet realiseert, is dat alles communiceert. Alles geeft een boodschap af. Wil je een merkbeeld creëren, dan is het van belang dat alle communicatie een eenduidig beeld uitstraalt.

Om een paar voorbeelden te geven; een strak pak zegt iets over netheid en professionaliteit en geeft een heel ander beeld dan bijvoorbeeld een joggingbroek. Een rommelig kantoor zegt iets over de persoon die er werkt, een opgeruimd kantoor trouwens ook. En oploskoffie uit een plastic bekertje drinkt heel anders dan koffie van vers gemalen bonen, geschonken in een design kopje met bijpassend lepeltje. Beide zijn koffie, maar elk geeft een andere drinkbeleving.

In definitie gaat huisstijl over ‘de stijl van het huis’. Dit gaat, anders dan veelal gedacht, heel wat verder dan een mooi logo of een pakkende internetsite. Het gaat ook over communicatie, verbaal en non-verbaal. Het gaat om gedrag en uitstraling, zowel van de organisatie als van haar medewerkers. Het is van belang om je dit te realiseren. Want alleen dan kan je er je voordeel mee doen! Vragen als; hoe worden klanten ontvangen, hoe wordt de telefoon opgenomen, welke bedrijfskleding is geschikt, hoe presenteren medewerkers zich en in welke auto rijden zij? Allen zijn van belang en bepalen mede het beeld dat prospects en klanten van uw organisatie vormen. Ze geven uiting aan waar u als organisatie of merk voor staat.

Dus… hoe schenkt u koffie? En zeker net zo belangrijk; welk koekje is er bij?