Hoe ‘gewoon’ ongewoon goed werkt!

Verhalen zijn makkelijk te onthouden en spreken tot de verbeelding. Het vertellen van verhalen is dan ook een ontzettend krachtige manier om een boodschap over te brengen, en tevens een van de meest belangrijke marketingtools die er is. Verhalen verkopen namelijk zichzelf. Verhalen vormen de basis van miljoenenbranches. Denk bijvoorbeeld aan de film-, boeken- en videogamebranche. Een goed verhaal is dus zeker wat waard.

Een goed verhaal is geloofwaardig, onderscheidend en relevant. Tegenwoordig is het een trend om verhalen zo ‘gewoon’ mogelijk te houden. Het gewone als succesfactor. Een bijzonder interessante trend. Wat maakt het gewone zo bijzonder?

Neem nu reality-tv, een specifiek genre dat niet meer van de beeldbuis weg te denken is. Uit onderzoek van Ohio State University, blijkt dat we in het kijken naar dit soort televisie worden geraakt in onze fundamentele behoeften, zoals erkenning en geborgenheid. Ook laat het ons meeleven met mensen zoals wij zelf en dat doet ons beseffen dat we niet alleen zijn. Reality-tv laat ons zien dat ‘gewone’ mensen er zeker toe doen. Het kijken naar dit soort programma’s blijkt heel goed te zijn voor het empathisch vermogen. De behoefte aan empathie lijkt groter dan ooit, vooral in tijden waarin iedereen individualischer lijkt te worden. Het kijken naar of lezen over gewone mensen is mede hierdoor ook bijzonder vermakelijk.

Ook online werkt de persoonlijke boodschap het beste. Zo vormt de Facebook-pagina Humans of New York een groot succes. De pagina toont unieke verhalen van doodgewone New Yorkers met bijbehorende foto’s. U maakt kennis met the Big Apple zoals hij echt is, met de inwoners zoals zij echt zijn. Eigenlijk niets bijzonders, ware het niet dat de pagina inmiddels ruim vijftien miljoen likes heeft, afkomstig van over de hele wereld. Het is daarmee veruit de meest gelikete kunstpagina op Facebook.

Het moge duidelijk zijn; de consument heeft behoefte aan gewone en echte verhalen. Dit punt vormt een wijze les voor uw strategie. Dicht bij uzelf blijven en terug naar de kern van uw eigen verhaal gaan. Vertel datgene wat er echt toe doet en vertel het op een eerlijke, kwetsbare manier. Successen als realitiy-tv en Humans of New York zijn namelijk hét bewijs dat storytelling een krachtiger wapen vormt dan ooit. En terecht.

Door: Shannen van den Tempel

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *