De smartphone-industrie is er één waar de concurrentie continue op de loer ligt. Een industrie die zich razend snel ontwikkeld heeft de afgelopen jaren. De mobiele telefoons worden steeds uitgebreider en sneller. Wat vroeger slechts een luxe artikel was, is nu een ‘first priority’ geworden.

Wie vormen nou de koplopers van deze markt? De top drie is enorm in beweging. Waar een paar jaar geleden merken als Blackberry en LG marktleidend waren, zijn nu iPhone, Samsung en Huawei dominant. Wellicht allen bekende namen voor u, of toch niet?

Het merk Huawei was lange tijd slechts een nationale speler en heeft zich pas in 2004 gemengd in de internationale markt. Binnen een opvallend korte periode wist zij grote merken als LG, Sony Ericson en HTC van de troon te stoten. Dit mede door de miljoenen die zij heeft besteed aan internationale promotie, en zeker ook aan de positionering van het merk Huawei. Vandaag de dag staat het merk bekend als ‘betaalbaar, innovatief en vertrouwd’. Huawei richtte zich oorspronkelijk op de zakelijke markt, zoals Blackberry dat ook ooit deed. Echter bleek al snel dat er meer interesse was bij particulieren.

“Waar de doelgroep verandert, moet een product mee veranderen”, zo stelt de oprichter van Huawei, Ren Zhengfei. En dat klopt natuurlijk helemaal! De consument zal steeds meer de regie in handen nemen en een leidende rol moeten gaan vervullen in het productieproces. Zomaar een product creëren is niet meer van deze tijd, er is vraag naar een product dat werkelijk de persoonlijke belangen van de consument behartigt. De toekomst ziet er dan ook rooskleurig uit voor bedrijven die haar producten werkelijk afstemmen op de wensen van de finale afnemer. De toekomst staat in het teken van observeren, analyseren en toepassen. Zij die dit op juiste wijze én met de juiste timing uitvoeren, zijn verzekerd van succes.

Succes is geen kwestie van tijd, maar gaat over het waarnemen van trends en ontwikkelingen. En hier natuurlijk op slimme wijze gehoor aan geven. Waar een markt in beweging is, kan een bedrijf niet stil staan. Het hoofd boven water kunnen houden vergt meer dan slechts creatie van nieuwe producten. Een onderscheidende merkidentiteit zal de doorslaggevende factor spelen in het behouden van de huidige, en het werven van nieuwe klanten.