Herpositionering HyvesHet zat er al aan te komen, maar vorige maand is het Facebook gelukt om de Nederlandse sociale netwerksite Hyves voorbij te streven. Facebook trekt inmiddels meer bezoekers dan Hyves. Wel heeft Hyves nog altijd de meeste Nederlandse leden en brengen zij gemiddeld meer tijd door op het sociale netwerksite. Hyves gaat dan ook niet langer de strijd aan om de meeste leden te werven, zij streven naar een langere bezoektijd.

Om deze doelstelling te halen, heeft Hyves haar positionering aangepast. Hyves gaat zich richten op de content. Dit gaat zij doen door in te spelen op hetgeen dat leeft bij de Hyvesgebruikers. De sociale netwerksite houdt bij waar de gebruikers over communiceren en past haar content hierop aan in samenwerking met Sp!ts en Telesport. Iedereen kan meepraten over een actueel onderwerp. Vaak wordt er een stelling toegevoegd, waarop mensen kunnen reageren of stemmen. Een voorbeeld hiervan is het voorspellen van voetbaluitslagen. Men komt zo eenvoudig in contact met gelijkgestemden. Hyves tracht zo verdieping te brengen. Omdat dit lokaal is, is het voor de concurrentie lastig om de strategie te kopiëren.

Deze nieuwe strategie heeft ook consequenties voor de vormgeving. Zo kan men in één oogopslag zien wat er leeft bij de Hyvesgebruikers. Hyves kent een frisse uitstraling die minder speels is. Mijn inziens zet Hyves een belangrijke stap. Hyves onderscheidt zich hiermee van andere sociale netwerksites. Niet het aantal contacten telt, maar de kwaliteit van het netwerk en de mate van interactie. Deze gedachtegang lijkt mij een juiste. Wat denkt u? Is Hyves vergane glorie of heeft de sociale netwerksite in de toekomst nog een sterke positie in de markt?