Heb lef, durf te kiezen!De grootste fout die een bedrijf kan maken is om overal goed in te zijn. Dat klinkt vreemd in de oren hé? Maar als je er even over nadenkt, dan is dit volstrekt logisch. Als een bedrijf veel energie steekt in haar zwakste punten, dan bestaat de mogelijkheid dat zij ook daadwerkelijk op ieder vlak behoorlijk scoort. Maar een ondernemer met een beetje ambitie wil niet behoorlijk goed zijn, die wil de allerbeste zijn. Dé nummer 1! En dit kan enkel als men keuzes durft te maken.

Ik zal de gedachtegang verhelderen door de schaatssport erbij te betrekken. Zo kent het langebaanschaatsen veel verschillende afstanden. De supersprint van 100 en 300 meter, de sprint van 500 en de 1.000 meter en de langere afstanden van 1.500, 3.000, 5.000 en de 10.000 meter. Er is geen één schaatser ter wereld die op al deze afstanden de nummer 1 positie kan veroveren. Om die reden specialiseren schaatsers zich in een beperkt aantal afstanden. Afstanden die hen het beste liggen. Door zich hier op te focussen, en juist meer energie te steken in de sterke punten, maken zij kans om op een specifieke afstand de nummer 1 te worden.

Een goed voorbeeld is Sven Kramer. Op dit moment wellicht de bekendste langebaanschaatser van Nederland. Hij staat bekend als de onbetwiste nummer 1 op de 5 en de 10 kilometer. Sven zou nooit zo bekend zijn geweest, indien hij op elke afstand de 2e plaats weet te bereiken, terwijl dit toch een geweldige prestatie zou zijn. Zo blijkt wel dat men geen nummer 1 kan worden zolang er geen bewuste keuze wordt gemaakt.

Als ondernemer zal je ook moeten gaan kiezen. Deze keuze is van groot belang. Deze zal dus zorgvuldig gemaakt moeten worden. Daarbij zal er rekening gehouden moeten worden met de sterktes van het bedrijf en haar voornaamste merkwaarden. Pas zodra een bedrijf een heldere keuze heeft kunnen maken, en deze eenduidig communiceert naar haar klanten en prospects, dan komt zij in aanmerking voor de nummer 1 positie. Dus heb lef, en durf echt te kiezen!