Uw website heeft dagelijks vele unieke bezoekers. Terecht dat u daar trots op bent! Maar haalt u er ook in voldoende mate business uit? Kan het flink wat beter? Dan is een heel belangrijke stap om het gedrag van uw bezoeker te gaan analyseren. Komen ze per ongeluk op uw website, vertrekken ze meteen na het eerste aanzicht van de site? Wat is de zogenaamde ‘bounce rate’ van uw website? De antwoorden op deze en andere vragen zullen u op het juiste spoor zetten.

Als u bekend bent met Google Analytics, dan zal de term ‘bounce rate’ u vast niet onbekend in de oren klinken. Een bounce rate vertelt hoeveel bezoekers vrijwel direct de website weer verlaten. Indien Analytics een bounce rate  van meer dan 50% toekent aan uw website, is het tijd om stappen te ondernemen en het percentage substantieel te verlagen. Werk aan de ‘online’ winkel, dus!

Er zijn vele verschillende tools op de markt verkrijgbaar om uw websiteverkeer te monitoren. Met Google Analytics kan het gedrag weliswaar geanalyseerd worden, maar om een plan van aanpak te maken heb je heel wat meer handvatten nodig. Zo is er veel onderzoek gedaan naar de impact van het visuele aspect van een website via zogenaamde eye-tracking. De bezoeker is op zoek naar herkenningspunten. Te origineel zijn is niet altijd goed in het streven om de bezoeker verder de site binnen te loodsen.

Voorbeelden van herkenningspunten zijn links bovenin een logo, het menu verticaal links of horizontaal rechts en ook het niet hoeven scrollen op een pagina geniet doorgaans de voorkeur. Onderzoek heeft bovendien uitgewezen dat bij gebruik van hoofdletters in hele woorden de leessnelheid met 20% afneemt. Interessant om te weten, toch?! Houd rekening met de toename van ‘bannerblindheid’, het automatisch afwenden van bannervormen. Het zijn slechts eenvoudige aanwijzingen, die al grote bijdragen kunnen leveren aan uw online succes.
Dus zoekt u verbetermogelijkheden voor uw website? Laat u dan vooral eens informeren over het kijkgedrag van uw doelgroep.