Foutje, bedankt!

Per ongeluk expres reclame maken, weinig bedrijven kunnen het. De HEMA beheerst het trucje als geen ander. Een toevallige tikfout, uitdagende viral, een spontaan feestje en een verkeerde zoekopdracht genereren free publicity waar je ‘u’ tegen zegt. Keer op keer trekken ze de aandacht. En iedere keer menen hordes mensen als eerste de fout te hebben ontdekt bij onze Hollandsche Eenheidsprijzen Maatschappij Amsterdam.

Zo is de uit elkaar vallende site, weliswaar al uit 2007, nog steeds een voorbeeld voor marketeers en duikt deze nog regelmatig op via sociale media. Al is het hier wel snel duidelijk dat er geen fout is gemaakt, maar een grappige animatie. Bij de gratis taart, rondom het 85-jarig bestaan, was het minder snel duidelijk dat het ging om een meesterlijke pr-stunt. Op de site werd een taart voor nul euro aangeboden. Een menselijke fout in de webshop die HEMA niet zo snel kon oplossen was de reactie.

Ondertussen werden via Twitter honderden tweets geplaatst over het foutje, en bestelden veel mensen een (een enkeling twee miljard!) gratis taarten. De fout werd opgelost, iedere besteller (ja, ik ook) mocht één taart ophalen in de dichtsbijzijnde vestiging. Ook de grootbestellers. Hierdoor kwamen weer (nieuwe) HEMA klanten in de winkel, die terloops iets kochten omdat ze er toch waren, en werd de webshop nog eens onder de aandacht gebracht.

Ook feestjes bouwen kunnen ze, op viraal niveau. Op festivals als Lowlands werd de HEMA campingwinkel een bron van gezelligheid, mede dankzij de inzet van feestdj’s. Op een simpel geprint papiertje, aan de tent geplakt, stond “HEM Afterparty’ alsof het er door een bezoeker was opgeplakt. Groepen mensen drongen er voor, bekende liedjes zingend waar telkens de tekst veranderd was in iets-met-HEMA, zwaaiend met reusachtige opblaasrookworsten. Op YouTube is hier nog van alles te vinden, bijvoorbeeld deze.

De laatste ‘fout’, voor zover bij mij bekend, is de zoekopdracht op de HEMA-website naar ‘tent’ die ludiek eindigde bij een grote maat damesondergoed. Ik ben benieuwd naar de volgende nieuwe ‘misstap’. En de aandacht die daarop volgt.

Door: Sander Dirks

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *