De blogsites schieten vandaag de dag als paddenstoelen uit de virtuele grond. Ja, ze zijn goed voor de vindbaarheid van uw website. En in een blog krijgt u de mogelijkheid om uw kennis te delen. U groeit uit tot een autoriteit op uw vakgebied. Mooi. Fijn. Maar wordt uw bericht wel gewaardeerd? Wordt uw blog eigenlijk wel gelezen?

Meer en meer lijken blogs op de advertorials uit de traditionele media. Verkapte reclame waarin personen en bedrijven vertellen hoe goed ze wel niet zijn. Bedrijven duwen hun traditionele boodschap via de nieuwe media richting hun doelgroep. Ze etaleren. Ze zenden! Maar vindt uw doelgroep het niet interessant, dan schiet u uw doel voorbij. Vroeger noemden we dat; “schieten met hagel”. Een bericht afvuren in de hoop dat het iemand zou raken. Met meer dan 7000 reclameprikkels per dag  is de kans dat u treft minimaal. Daarbij bepaalt uw beoogde klantgroep veel liever zelf welke berichten zij wenst te ontvangen. Zij kiest er liever zelf voor om u te volgen. De nieuwe media lenen zich bij uitstek om het doelgroepdenken te verruilen voor volggroepdenken.

Wat maakt u(w bedrijf) interessant genoeg om te volgen?
Kennis delen is werkelijk macht, maar hij/zij die beschikt over een kennisnetwerk dat samen sterker wil worden is machtig. Twee weten meer dan één. En uw volger wil graag bijdragen om samen succesvol te zijn. Geef hem deze mogelijkheid. Deel niet alleen kennis, stelt u zich ook kwetsbaar op en sta open voor de kennis van uw volgers. Sluit uw blog daarom ook eens af met een vraag of een stelling. Start de dialoog.

Ik ben nu dan ook benieuwd naar uw mening: waarom en wanneer reageert u wel of juist niet op een blog?