Inmiddels zijn er ongelofelijk veel verschillende marketingtools beschikbaar. Uiteraard is het uiterst belangrijk dat het geselecteerde marketingmiddel past bij de bedrijfstak en de doelgroep. Zo is het bijvoorbeeld gemiddeld genomen niet raadzaam om ouderen te benaderen via de mail of hen te bewegen via een app de informatie tot zich te nemen. Nee, zij stammen nog uit het zogenaamde papieren tijdperk en bewegen doorgaans nog met een deux chevaux op de digitale snelweg. Belangrijk dus om daar onverminderd rekening mee te houden. Jongeren weten echter vaak niet eens de dichtstbijzijnde brievenbus te vinden zonder inzet van een op GPS gebaseerde app.

Enige tijd geleden werd ik telefonisch benaderd door een verkoper. Hij vroeg het volgende; weet u dat de meeste bedrijven gevonden worden via een app binnen playstore en itunes? Ik reageerde daarop door aan te geven dat mijn ervaringen anders zijn. Zoeken en vinden gaat via zoekmachines, via mond tot mond reclame en social media, televisie en onder andere radio. Maar apps als vervanger daarvan? Nee, sorry… zover zijn we nog niet, stelde ik.

Op deze uitspraak moet ik terugkomen. Als ik nu kijk naar mijn eigen gedrag bij het gebruik van apps, zoals bijvoorbeeld trainingsapps, parkeerapps, radioapps, winkel (boodschappen)apps, is dit daadwerkelijk intussen toepasbaar voor verschillende bedrijfstakken. Niet alleen als extra service, maar vooral als waardevolle aanvulling op de marketingmix.

Ja, apps zijn de advertenties van deze tijd geworden. Ook voor u!