De winkel bestaat niet meer, wel de belevingswinkel!

Er is de afgelopen jaren om ons heen nogal wat veranderd. Van krediet- tot landencrisis en van pensioen- tot huizenmarktcrisis. Maar ook de afname van de loyaliteit, het ontstaan van nieuwe media, de toename van het prijsbewustzijn en bijvoorbeeld de behoefte aan co-creatie vallen op. En… misschien voor winkeliers wel de belangrijkste verandering; we willen tegenwoordig niet in het bijzonder producten en diensten consumeren, maar belevenissen. Het gaat dus momenteel om beleving. Een winkel dient zodoende een heuse belevingswinkel te zijn. Deze moet ons verbazen, verwonderen, verrassen. We willen een bijzondere reis afleggen op de winkellocatie. Daarmee voegt ze nadrukkelijk betekenis toe aan de bestaande internetmogelijkheden, en stelt zij haar bestaansrecht veilig.

Afgelopen week opende Hoogspoor Design Light haar nieuwe winkel. Zij geeft van hieruit geen betekenis aan verlichtingsadvies, zoals wel nagenoeg iedere verlichtingspeciaalzaak die geeft. Hoogspoor biedt wel iets anders; zij wordt gevormd door Meesters in Lichtmagie. Lichtmagie is de emotie die (ver)bindt; magische keuzes, magische belevenissen, magische thema’s, et cetera. Dit alles wordt ondersteund en uitgedragen door een aansprekende campagnethematiek; turn on the magic. De magie zal voor Hoogspoor een voorkeursplek opleveren in het hoofd van geïnteresseerden.

Voordat de opening afgelopen week een feit was, is er ongelofelijk veel gebeurd. De winkel is verhuisd naar een unieke locatie (oude wasserij) om haar unieke belevingswereld op te kunnen tuigen. Het interieur is volledig contrasterend met de buitenzijde; buiten oud-industrieel, binnen modern-inspirerend. Het assortiment prikkelt, daagt uit… De dienstverlening is van magische klasse. De bezoeker is in control en kan vanaf eenvoudig bedienbare beeldschermen de sfeer van lampen en ruimtes in één beweging veranderen. Nooit eerder was winkelen en kiezen zo boeiend. Hoogspoor neemt haar klanten mee in een heuse belevingswereld. Dat was geen eenvoudige opgave, het vroeg om grote offers, maar zij is nu klaar voor de toekomst. Een magische toekomst wel te verstaan.

Door: Arend-Jan Top

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *