Een paar weken geleden stond ik bij de kassa van een Hema. Een winkelschap vol virtual reality-brillen trok mijn aandacht. En vooral de prijs, een luttele 15 euro. Toch belandde deze gadget op dat moment niet op de toonbank…

Wel was mijn interesse gewekt en bij thuiskomst leidde een korte zoektocht op internet naar ‘betaalbare virtual reality bril’ me naar de Google Cardboard. Dit door Google ontwikkelde platform heeft als doel om mensen op een simpele en betaalbare manier kennis te laten maken met virtual reality. Maar misschien was je hiervan al lang op de hoogte, want vorig jaar al kwam het bedrijf tijdens de Google I/O, een jaarlijkse conferentie voor software-ontwikkelaars, met de Google Cardboard. Een vouwbare kartonnen doosje voorzien van twee lenzen dat door toevoeging van je smartphone wordt omgetoverd tot een VR-bril. Voor een tientje. Duidelijk, virtual reality en 360 graden content veroveren mede door dit platform snel terrein. En doordat 360º camera’s en toebehoren steeds populairder worden verschijnen er ook steeds meer 360º video’s op YouTube. Sinds kort biedt YouTube ondersteuning voor deze video’s waardoor je ze ook echt met een diepte-effect kunt bekijken.

Na het onderzoeken van de Cardboard app en diverse VR-apps en 360º video’s kwam ik tot de conclusie dat dit toch écht een ontwikkeling was die ik niet langer aan me voorbij kon laten gaan. En kort daarna stond ik bij diezelfde Hema-kassa en rekende mijn eerste ‘VR-device’ af. Grappig, zo’n eerste VR-ervaring en het geeft een goede indruk van de mogelijkheden. Nou zie ik mezelf niet per se als ‘early adopter’, toch voelde ik me door het laten ervaren van deze nieuwe gadget door familie, vrienden en collega’s als Chriet Titulaer in zijn Wondere-Wereld-dagen.

Dus ik zou zeggen; mocht dit ook nieuw voor jou zijn, probeer het eens uit. Bezoek nieuwe plaatsen, vlieg door de ruimte, ga over de kop in achtbanen, sta op het podium naast je favoriete artiest, zwem met haaien en leef je uit in games. Neem die volgende stap in ‘beleven’. Voor de prijs hoef je het niet te laten…