Bedrijven gaan steeds meer en meer gebruik maken van influencers bij het online promoten van hun merk, product of dienst. Dat influencer marketing een bewezen tool is in de marketingstrategie is helder. Dat is eigenlijk ook heel logisch, als je er een psychologisch model op los zou laten. Wij mensen willen graag bij de oriëntatie voorafgaand aan een (grotere) aanschaf enkele zekerheden. En wat vertrouwen krijgen in onze investering. Koop ik het juiste product, tegen de beste voorwaarden, voor de juiste prijs? Wat zijn de ervaringen van anderen?

Review- en vergelijkingssites strijden overal met elkaar om de nummer 1-plek, want we oriënteren ons graag op basis van gebruikerservaringen. Daarnaast willen we graag ook een gezicht bij deze reviews. En dan het liefst een bekend gezicht. Iemand die we (denken te) kennen. Iemand die ons aanspreekt op ons terrein, op ons (interesse)gebied. Iemand waar we wat van aan willen nemen. Zoals we ons vroeger misschien eerder oriënteerden op basis van het koopgedrag van een collega, oom of buurman.

Vanuit die gedachte investeren bedrijven veel in de huidige bekende gezichten, en die van de toekomst. Bekende artiesten, YouTubers, bloggers, vloggers, Twitteraars, Instagrammers, Snapchatters gebruiken hun eigen kanalen en expertise om zo de juiste doelgroep aan te spreken, vertrouwen te winnen en invloed uit te oefenen. Influencer marketing kan op die manier betrouwbaar, authentiek, efficiënt en effectief zijn. Maar… mits op de juiste manier ingezet.

Wilt u een boompje opzetten over influencers die bij uw merk passen? Laat maar even weten!