Content is nooit zomaar content!

Je bent zakelijk actief op sociale media, maar wat voor posts plaats je? Wat is effectief? Wat levert echt meer volgers, sharing, engagement en – uiteindelijk – geld op? Hieronder vind je de meest effectieve berichtsoorten voor sociale media.

1- Actieve content
Veel bedrijven richten hun social media strategie vooral op actieve content. Dit zijn de berichten die het bedrijf zelf op haar social media pagina’s plaatst. Er is hierbij sprake van een bestaande relatie met followers, waarbij deze berichten op de tijdlijn verschijnen. De potentie van deze content zit vooral in het binden van deze bestaande fans. Actieve berichten die het meeste engagement opleveren blijken vooral nuttige informatie, humor en foto’s te zijn. Ook het actief beantwoorden van vragen en advies geven werkt. Het minst effectief is de directe productverkoop.

2- Advertieve content
Om het aantal volgers een flinke boost te geven bieden Twitter, Facebook en LinkedIn gerichte advertentiemogelijkheden. Vaak kun je voor slechts enkele euro’s per dag een compleet nieuwe laag in het sociale netwerk aanboren, zodat je bereik zich als een olievlek verspreidt. De advertentiemogelijkheden zijn geheel naar wens en prijs in te stellen, waardoor ze hun effectiviteit optimaal benutten.

3- Reactieve content
Nergens anders kan je zo groot worden door klein te blijven denken, dan op social media. Het schenken van persoonlijke aandacht aan vragen en opmerkingen loont. Klanten waarderen de persoonlijke aandacht, en kunnen zich op die manier snel ontpoppen tot ware merkambassadeurs. Bovendien zien ook andere social media- gebruikers hoe attent klanten door jouw bedrijf behandeld worden.

4- Proactieve content
Niet alleen het reageren op een opmerking die aan jou gericht is, is effectief. Het mengen in een opmerking of conversatie van anderen werkt ook. Laat consumenten zien hoe jouw bedrijf omgaat met probleemsituaties en bied hen raad en daad. Dit werkt vooral erg goed op Twitter, waar veel consumenten hun dank uitspreken, maar ook hun galspuwen over hun merk-ervaringen. Wanneer ze bij jouw bedrijf eerlijke en oprechte hulp ontvangen, zullen ze de eerstvolgende keer direct bij jou binnenlopen. En ook hier geldt dat andere social media gebruikers direct mee kunnen kijken en een goed gevoel kunnen ervaren bij jouw bedrijf.

Met deze vier soorten berichten kunnen bedrijven veel kansen benutten die tot nu toe onaangeroerd bleven. De sociale media bieden een duizelingwekkend aantal opties om je doelgroep te bereiken en aan je te binden. Haalt jouw bedrijf al het onderste uit de kan?

Door: Shannen van den Tempel

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *