Overvloed aan reclameVoor bedrijven is het belangrijk dat hun merk, product of dienst onder de aandacht komt bij de doelgroep, om zo invloed uit te oefenen op (aankoop)beslissingen van de consument. De tijd dat men relatief eenvoudig de aandacht van de consument kan kopen is voorbij. Vandaag de dag is dit een hele kunst.

Tientallen jaren geleden kon men als merk of organisatie die aandacht relatief eenvoudig verkrijgen. Door bijvoorbeeld een televisiecommercial uit te zenden op de televisie, wist men met zekerheid een grote groep mensen te bereiken. Het effect van een dergelijke commercial was destijds duidelijk terug te zien in de verkoop.

Door de jaren heen zijn merken veel actiever geworden op het terrein van marketingcommunicatie. Dit heeft onze wereld gigantisch veranderd. Of u door de stad loopt, de krant leest, op de trein wacht of op internet rond surft, overal in uw omgeving wordt u overspoeld met reclame. Er is zelfs zoveel reclame dat u het nauwelijks nog opmerkt.

De kans dat de consument de boodschap ontvangt is daardoor heel wat kleiner geworden. Het is niet meer vanzelfsprekend dat het effect van de marketing direct terug te vinden is in de verkoop. De aandacht trekken van de consument is complexer geworden. Daarbij laat de consument zich niets meer opspelden. Dit vereist nieuwe communicatiestrategieën. Enkel met de juiste strategie zal de marketing zeer effectief zijn. Allereerst dient men zich te concentreren op de unieke beleving van het merk of de onderneming. Vervolgens is het zaak om huidige klanten te binden, en deze in te zetten als ambassadeurs. Door het internet en alle sociale media is de kracht van mond-tot-mond reclame sterker dan ooit. Bedrijven zullen hierop in moeten spelen. De meest effectieve reclame die een bedrijf kan hebben, is een aanbeveling van tevreden klanten. Communiceren is dus zilver, communicatie creëren (en managen) is goud! Wilt u weten hoe u als bedrijf moet anticiperen op deze veranderende omgeving? Neem dan deel aan de Nationale Positioneringsdag in ’s-Hertogenbosch.