Blue Monday; het zit tussen onze oren

Vandaag is het weer zover! De zogenaamd meest deprimerende dag van het jaar; Blue Monday. Op deze ‘deprimaandag’ voelen veel mensen zich treurig en neerslachtig. Onder andere door de realisatie dat goede voornemens zijn mislukt, vakanties ver weg lijken, de dagen nog donker en kort zijn en de rekeningen van de dure decembermaand op de mat vallen. Maar is dit wel zo? En hoe komt het toch dat er ieder jaar weer aandacht wordt besteed aan deze dag?

Het antwoord is eigenlijk heel simpel; samen houden wij Blue Monday in stand. Zonder onze aandacht, geen Blue Monday. Het idee heeft zich in het brein van mensen genesteld en ieder jaar wordt het versterkt door de aandacht die eraan wordt besteed. Dit is een prachtig voorbeeld van de manier waarop breinpositioneren werkt. Het daadwerkelijk verwezenlijken van een plek in het hoofd van de klant, of in dit geval vele mensen van over de hele wereld.

Hierbij is het van belang dat het merk onderscheidend, geloofwaardig en relevant is. De desbetreffende plek moet namelijk nog vrij zijn in het hoofd van de klant omdat het merk anders eerst de strijd aan moet gaan met een concurrent die dezelfde plek claimt. Het is beter om de eerste te zijn op een onbekende plek, dan de zoveelste op een gewilde, bekende plek. In het geval van Blue Monday was er nog ruimte in het hoofd voor een sombere dag. En zo heeft deze deprimerende maandag zijn eigen plek veroverd waardoor het nu nog steeds bestaat.

Al met al is Blue Monday dus een dag als alle anderen, het is maar wat u er zelf van maakt! Fijne dag!

Door: Isabelle van der Vlist

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *