Smartphones zijn niet meer weg te denken. De afgelopen jaren zijn de functionaliteiten van dergelijke telefoons enorm vergroot. Internet is onmisbaar geworden met de komst van de iPhone en Android telefoons. Inmiddels surft 67% van de smartphonebezitters dagelijks op het internet. Daarnaast gaan de meeste bezitters van een smartphone niet het huis uit zonder deze telefoon. Maar hoe zit het nu met de consumenten onder de smartphonebezitters. Zijn deze consumenten intussen ook via dit mobiele kanaal te bereiken? En waar wordt de smartphone voor gebruikt?

Met de komst van de smartphones is het gedrag van de consument flink veranderd. Smartphonebezitters multitasken met hun media, zoals zoeken, video’s, apps en social media, terwijl ze tegelijkertijd iets anders doen. Smartphones hebben de manier waarop de consument winkelt veranderd. 71% van alle bezitters gebruikt de telefoon om zich te oriënteren op een product of dienst. Slechts 16% van de smartphonebezitters heeft de telefoon daadwerkelijk wel eens gebruikt voor een online aankoop.

Daarnaast blijkt dat 78% op zoek is naar lokale informatie en 73% vervolgens actie onderneemt door iets met deze informatie te doen. Dit wetende zijn er voor de retailer tal van mogelijkheden hierop in te spelen. Daarbij zijn er enorm veel kansen om in te spelen op lokale content.

Enkele tips;
1. Maak gebruik van een app als Scoupy (http://www.scoupy.nl/). Deze app stelt consumenten in staat gebruik te maken van lokaal gebonden acties. De consument kan op diens telefoon lokaalgebonden acties bekijken, en hiervan direct gebruik maken door het scannen van een streepjescode op de mobiele telefoon.

2. Maak gebruik van sociale media. Social media zijn vaak lokaal gebonden. Gebruikers van sociale media delen wat ze bezighoudt en wat ze aan het doen zijn. Behalve dat je als bedrijf zelf actief bent op deze media, is het natuurlijk ook mogelijk de consument uit te dagen iets via social media te delen. De coolheidsfactor speelt hierin een belangrijke rol. Denk hierbij aan het Iamsterdam sign en Starbucks.

3. Verbindt uzelf met lokale activiteiten. Speel in op activiteiten die zich lokaal afspelen door te participeren en hier over te communiceren. Ook hiervoor zijn de social media prima geschikt en het zal leiden tot kruisbestuiving.

4. Zorg voor informatie die relevant is als de consument in de buurt is en uw (mobiele)website bezoekt. Hierbij valt te denken aan praktische zaken, zoals goede adresinformatie en telefoonnummers, die direct klikbaar en werkbaar zijn op een mobiele telefoon.

Bron: Our mobile planet