Bier, echt iets voor vrouwen!

Vrouwen die bier drinkenHet is weer vrijdag, het weekend staat voor de deur. Voor vanmiddag staat hier bij DailyBrand het bier al in de koelkast op ons te wachten. Perfecte timing voor een post op onze weblog over bier! Al eeuwen zijn mannen verknocht aan bier. Wij kennen het dan ook als een echt mannenproduct. Daar komt nu snel een einde aan. Wegens de beperkte opties voor groeimogelijkheden, ziet het er naar uit dat er enkel een flinke slag te halen valt bij vrouwen. Diverse brouwconcerns besteden hier aandacht aan.

Vandaag de dag drinkt ongeveer 15% van de vrouwen bier. De oorzaak hiervan is te wijten aan het imago. Bovendien spreekt de smaak vrouwen niet voldoende aan. Dames vinden bier al gauw te bitter en daarnaast spreekt de geur niet echt aan. Met betrekking tot het imago zien vrouwen bier drinken als een mannenaangelegenheid. Omdat marketing veelal gericht is op mannen, is dit niet vreemd. Bier drinken is dan ook niet stijlvol voor een dame. Daarnaast zijn vrouwen zeer gevoelig voor de vormgeving van een product. De verpakking van bier is niet bepaald aansprekend en/of sexy en dit geeft mogelijk de doorslag bij de keuze.

Heineken geeft aan dat zij streeft naar een verdrievoudiging, als het gaat om het aantal vrouwen dat bier drinkt. Dit, in een tijdsbestek van 10 jaar. Een serieuze poging is het Wieckse Rosé. Zij probeert met een zoet en fris biertje vrouwen te bereiken. Grolsch probeert dit met het Lemon 2.5% bier.

Deense brouwer Carlsberg gaat een stap verder dan alleen een aanpassing in het product zelf. Zij hebben het product verpakt in een uniek, designflesje. Zoals eerder aangegeven is, telt dit nadrukkelijk mee in de aankoopbeslissing van vrouwen. Op marketingonline.nl valt te lezen dat Deens onderzoek laat zien dat 98% van de doelgroep ‘Copenhagen’ heel erg leuk vindt.

Brouwconcerns zijn dus druk bezig om de vrouwenwereld te veroveren. Daardoor lijkt het erop dat het tijdperk ‘mannenproduct‘, na eeuwen een einde krijgt. Wij zijn in ieder geval enorm benieuwd naar de marketing die zal worden ingezet om het sterke imago van bier te transformeren. Maar vanmiddag genieten we nog even van de tijd dat bier drinken een echte mannenaangelegenheid is. Proost!

Door: jody

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *