In het verleden was alles heel strak georganiseerd; ondernemers en merken bevonden zich in één bepaald segment en het speelveld was helder en omkaderd. Dat is intussen flink veranderd en het gaat nog verder veranderen. De reden; bedrijven staan niet meer zozeer voor een bepaald assortiment, maar voor een gedachtegoed. Binnen dat gedachtegoed bestaat bijna altijd ruimte voor nieuwe productsoorten en diensten. Vernieuwing en verbetering kan dan centraal staan. In de praktijk komen we hier al heel goede voorbeelden van tegen.

Een aanbieder van partytenten heeft het domein ‘buitenkado’ geclaimd en kan zodoende ook barbecues, hangmatten, zonneschermen et cetera met succes aanbieden. Een internationale producent/ leverancier van disposables neemt de rol aan van ‘verbinder’ in de autoschadeherstelmarkt en creëert zelfs complete formules voor schadebedrijven waarbij hun landendealers als formulemanagers opereren. Een recycler heeft het domein ‘rendement uit duurzaamheid’ omarmt en zorgt er bij opdrachtgevers voor dat de milieudruk door afval afneemt en de opbrengst van het afval toeneemt. Hiertoe biedt zij tevens advies (consultancy) aan en versterkt daardoor zowel de positie van de opdrachtgever als die van henzelf.

Denk daarom beslist niet zwart/wit als u op zoek gaat naar verbetering van de positie van uw onderneming of merk. Ontwikkel een gedachtegoed dat als fundament kan en zal dienen voor het bereiken van de volgende fase. Voor inspiratie hoeft u niet ver te zoeken. Kijk snel op www.dailybrand.nl