Zeeman logo knipoogtGisteravond verscheen er na lange tijd weer eens een lach op mijn gezicht tijdens het kijken van het nieuws. Het journaal dat normaliter bestaat uit allerlei ellende, werd opgesierd door een merkwaardige stunt tijdens de ‘fashion week’. Zeeman was hiervoor verantwoordelijk. De kledinggigant gaf het perfecte praktijkvoorbeeld van het creëren van meerwaarde door de realisatie van een unieke belevingswereld. In mijn artikel ‘Beleving is cruciaal’ heeft u hierover al eens iets kunnen lezen. Zeeman maakte het waar.

Onder de naam ‘FRANK’ heeft kledingketen meegedaan aan de International Fashion Week in Amsterdam. De producten van de Zeeman werden voor dit evenement niet veranderd. Een groot deel van de getoonde kleding is, voor een Zeemanprijs, gewoon te koop in de webshop van de Zeeman. Het fictieve kledingsmerk ‘FRANK’ werd gepositioneerd als een echt designmerk. Eigenlijk alles wat Zeeman niet is. ‘FRANK’ staat voor luxe, exclusiviteit en is slechts te koop voor de rijk bedeelden.

De producten van de Zeeman, waarmee het fictieve merk zich aanmeldde voor de modeshow, kwamen zonder problemen door de strenge selectie. De campagne van ‘FRANK’ werd breed opgezet. Door meerdere reclame-uitingen met een chique en exclusief karakter ontstond een eigen belevingswereld rondom het designmerk. De verwachtingen waren dan ook hoog gespannen. En zoals gehoopt werd het een spectaculaire show. Het publiek reageerde enthousiast op de verschijningen. Pas bij de afsluiting onthulde ‘FRANK’ haar ware identiteit. In onderstaande video zijn de reacties te bekijken.

Met deze actie laat Zeeman zien dat ‘er goed uitzien niet duur hoeft te zijn’. Maar daarnaast laat zij met deze unieke stunt zien welke meerwaarde een unieke beleving heeft. Door de merkbeleving zijn mensen bereid om veel meer geld uit te geven voor een product dat ‘naamloos’ te koop is voor een paar euro. Zo blijkt eens te meer dat niet het product, maar de juiste beleving bepalend is voor uw klant /de consument.