Cookies zijn inmiddels een algemeen begrip; een cookie is een tekstbestandje dat een website op de harde schijf van je computer zet op het moment dat je de site bezoekt. Het nut van een cookie is het gedrag van de ene websitebezoeker te onderscheiden van de andere. Deze gegevens worden opgeslagen in de database van de bezochte website. Er bestaan veel onduidelijkheden over cookies. Daarom wil ik u een handje helpen opdat er ‘licht in de duisternis komt’.

We onderscheiden drie soorten cookies, te beginnen met de functionele cookies. Deze zijn nodig voor het optimaal functioneren van een website. Dat dient dus een ander doel dan de zogenaamde analytische cookies.  Analytische cookies verzamelen informatie over het surfgedrag van de gebruiker binnen een website. Door te volgen welke pagina’s de gebruiker bezoekt, kun je analyseren waar de interesse van de bezoeker naar uit gaat. Op basis van die bevindingen kan je de bezoeker exacter informeren over onderwerpen, producten en diensten binnen diens interessesfeer. Een persoonlijke benadering met een verhoogde kans op succes. En als laatste zijn er de third-party cookies. Sommige websites staan toe dat andere websites cookies kunnen plaatsen op de pc van de gebruiker.

Met third-party cookies worden gegevens van derden opgeslagen op een harde schijf. Bezoekers zullen na het verlaten van de website vervolgens op andere websites uw product tegenkomen door middel van banners. Dit wordt remarketing genoemd. U kunt aan deze eerdere bezoekers zelfs advertenties tonen die speciaal aan hen zijn aangepast, op basis van hun gedrag tijdens dat eerdere bezoek. Remarketing wordt o.a. aangeboden door Google via het Google Display Netwerk. Via deze methode kunt u bezoekers advertenties laten zien terwijl zij op het internet rondsurfen.

Wenst u meer informatie over de mogelijkheden in Remarketing? Neem dan contact met mij op.