De maand april staat in het teken van de kleur oranje. We hebben er allemaal direct een beeld bij. Maar wat als je de kleur oranje in de retail gebruikt? Is het wel of geen goede kleur? Indien goed gebruikt, speelt een kleur een uiterst belangrijke rol.

• Dankzij eenduidig gebruik van de kleur stijgt de herkenbaarheid van een merk tot wel 80%
• De juiste kleur bevordert de leesbaarheid met 40%
• En juiste kleurkeuze bevordert de opname van informatie.

Er zijn altijd kleuren die veilig zijn om te gebruiken. Het omgekeerde geldt dan ook; er zijn dus kleuren die het minst veilig zijn. Die direct iets oproepen. Volgens een studie van Hallock in 22 landen onder alle leeftijdsgroepen, komt naar voren dat de kleur oranje naast bruin, grijs en geel de minst favoriete kleuren zijn. Toch zijn er ook overeenkomsten. Want daar waar oranje het minst favoriet is, is het in dezelfde groep ook meest favoriet. Het gaat er dus ook om welk onderbewust effect je wilt oproepen.

Oranje wordt geassocieerd met aroma, plezier en niet objectief. Het is een actieve kleur die gevoelens oproept van spannend (opgewonden) enthousiasme, creativiteit, feest, plezier, jong, energiek, gezelligheid en betaalbaarheid. Het is de kleur die het meest geassocieerd wordt met plezier (28%) alsook met goedkoop/voordelig (26%).
De kleur oranje stimuleert dat gedeelte in onze hersenen dat zoekt naar plezier, variëteit en creativiteit en het vermijdt routine en saaiheid.

We kennen allemaal de bekende merken die oranje als hoofdkleur gebruiken, zoals bijvoorbeeld EasyJet. De keuze van EasyJet valt heel goed te begrijpen, als je hun concept doorziet. Kleur roept meer op dan alleen het feit dat je het wel een leuke kleur vindt. De kleur past in het verhaal wie je wilt zijn en vooral hoe je wilt dat je klanten je zien.