Onderscheiden, positionerenOnlangs zijn er testen uitgevoerd in hotels. In de badkamers stonden kaartjes geplaatst met de tekst; “Spaar het milieu, gebruik deze handdoeken opnieuw”. Ruim dertig procent van de hotelgasten volgde die oproep op. Het kaartje werd uiteindelijk vervangen door de tekst; “vijfenzeventig procent van de mensen hergebruikt deze handdoeken’. Wat gebeurde er… ruim zestig procent van de mensen besloot de handdoek te hergebruiken. Wat we er van leren? Misschien iets dat u al wist; we zijn kuddedieren. We willen graag uniek zijn, maar in ons gedrag conformeren we ons toch wel graag aan het gedrag van de groep. En hoezeer we elkaar ook vertellen dat we ongevoelig zijn voor wat anderen doen, de feiten tonen keer op keer iets anders aan. We willen dus anders zijn, maar als het erop aan komt zijn we helemaal niet zo anders.

Bestaansrecht
Bij het bouwen van een merk (personen, winkels, steden, zorgcentra, et cetera; alles is een merk) dient zich heel vaak hetzelfde euvel aan. Vragen en opmerkingen als “Als het dan zo goed is, waarom heeft dan nog niemand het zo gedaan?” of “Is het 100% zeker dat dit allemaal volledig zo werkt?”, verstikken doorgaans al snel naar de drang naar vernieuwing en verbetering. Je moet natuurlijk wel enigszins entrepreneur durven te zijn om je bestaansrecht veilig te kunnen stellen. Sterker nog: van alles is er tegenwoordig teveel, dus zakelijk moet je wel anders zijn.

Stringent proces
Anders zijn is niet een verhaal van de dingen gewoonweg anders doen en dan zit het wel snor. Integendeel. Onderscheidend vermogen is belangrijk, maar wel in de absolute combinatie met relevantie en geloofwaardigheid. Het merk moet in alle opzichten kloppen. Bij de ontwikkeling van een merk spring je dus nooit zomaar in het diepe. Door het volgen van een stringent proces worden alle benodigde stappen gezet en de vereiste informatie vergaard. Het is geen verhaal van toevalligheden, maar van waarschijnlijkheden aangevuld met (waar mogelijk) zekerheden. Er blijft nog altijd een stukje over tussen die waarschijnlijkheden en zekerheden. Dat stukje heet ondernemerschap. Wie echt anders wil en ondernemerschap bij zichzelf herkent, schrijft zich nog snel in voor de Nationale Positioneringsdag.