Als u niet wordt vergeleken, dan bestaat u niet!

U weet het; steeds meer mensen oriënteren zich online voordat zij een nieuwe aankoop doen. Deze ‘online oriëntatie’ bestaat vaak uit het bezoeken van vergelijkingssites. Vergelijkingssites richten zich doorgaans op specifieke producten en specifieke categoriegroepen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan televisies, auto’s, vakanties enzovoorts. Er wordt vaak gekeken naar zaken als prijs, materiaal, en levertijd. Maar al te vaak zijn de klantreviews doorslaggevend. In het actuele verleden werden vooral vakanties met elkaar vergeleken, tegenwoordig komen werkelijk alle producten en disciplines voorbij in vergelijkingen.

Waarom hebben we steeds meer de neiging om alles te vergelijken? De reden is simpel; het aantal aanbieders neemt toe en de variatie in producten ook. Het is moeilijk om als consument goed te kunnen beoordelen of de kwaliteit in combinatie met de prijs van een product in goede verhouding tot elkaar staan. Mede daarom is het fijn als een ander er al uitgebreid research naar heeft gedaan en een vergelijker tot een gewogen advies/ voorkeur kan komen. Voor aanbieders is het dan ook evident om goed te scoren bij de vergelijker, waardoor de deur naar de business wordt opengezet.

Wat we inmiddels waarnemen is dat er per sector ook steeds meer vergelijkingssites opduiken. Ze voldoen blijkbaar aan een grote behoefte, want de commerciële haalbaarheid staat blijkbaar niet ter discussie. Ze vullen het gat naast de bekende vergelijkingssites als kieskeurig.nl, gaslicht.com, vergelijk.nl en independer.nl. Betrekkelijk nieuwe namen zijn bijvoorbeeld checko.nl, snakewool.com, tweakers.net en bellen.com. Deze laatstgenoemden vormen slechts een kleine greep uit het grote aanbod der vergelijkers.

Heeft u zich al afgevraagd welke vergelijkingssite voor u de deur naar nieuwe klanten open kan zetten, en wat de voorwaarden zijn om tot een hoge ‘ranking’ te komen? U kunt uzelf er in vele opzichten mee op voorsprong zetten. Want ‘vergelijken’ betekent ook voor u ‘winnen’. Want als u niet vergeleken wordt, dan bestaat u niet eens!

Door: Martijn Top

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *