Schrijven voor social media? Let echt hierop!

Social media kunnen heel belangrijke kanalen vormen voor online bereik. Het is dan ook logisch dat je hierop belangrijke en/ of inspirerende informatie wil delen. Een tijdje nadat je je bericht gepost hebt, check je enthousiast het bereik van je bericht en zie je dat het geen of slechts enkele likes heeft gekregen. Je bent teleurgesteld en vraagt je meteen af waar het fout is gegaan. Het antwoord daarop? Hieronder tref je een aantal tips aan voor het schrijven van succesvolle berichten op social media.

Schrijf echt vanuit de interesse van je doelgroep. Anders gezegd; vertrek niet vanuit de zender (jij, dus), maar vanuit de ontvanger! Vraag jezelf, voordat je met schrijven begint, eerst af waarin de lezer beslist geinteresseerd is. Wat wil deze zien of wat is werkelijk ter zake doende voor haar/ hem? Als je jouw doelgroep niet op de juiste manier aanspreekt, trek je natuurlijk evenmin de aandacht. Naast relevantie helpt doorgaans ook actualiteit om de belangstelling op te eisen.

Om ervoor te zorgen dat jouw social media kanaal niet verandert in een reclamezuil, is het verstandig om je posts goed te spreiden. Dat betekent; inplannen. Je kunt dan zelf vooraf bepalen wanneer de posts online komen te staan. Betekenisvolle vraag daarbij; wanneer opent jouw doelgroep Facebook, LinkedIn of Twitter? Is dat ’s ochtends bij de koffie of zijn het bijvoorbeeld drukke zzp’ers die pas ‘s avonds laat ertoe in de gelegenheid zijn?!

Er komen gedurende de dag op social media meer dan genoeg berichten voorbij. Zorg er dus voor dat je niet al te ingewikkelde en langdradige berichten post. Gebruik spreektaal en schrijf kort en duidelijk. Zo worden je berichten toegankelijker en als beloning vaker gelezen, geliked en gedeeld. En dat is toch wat we uiteindelijk willen!

Heeft u na het lezen deze tips nog hulp nodig bij het succesvol benutten van één of meerdere social media kanalen? Neem dan gerust eens contact met ons op via info@dailybrand.nl of bel naar +31 (0)73 61 01 044.

Door: Fieke Bruens

Zes breinrecepten voor een heldere geest!

De laatste paar weken zijn we bij DailyBrand druk met sporten bezig geweest, tenminste… met de voorbereidingen om op 1 mei aanstaande een nieuw mooi sportmerk te lanceren! Gaandeweg werd ons duidelijk dat er heel wat verbanden bestaan tussen sport en ons werk. Eén daarvan is dat wij als breinpositioneerders hechten aan een frisse geest. Een open mind met ruimte voor vernieuwing. Wil je weten waarom sporten ons brein in topconditie brengt?

1. Sneller leren gaat het best direct na een half uur cardio-training. Proefpersonen in een onderzoek bleken vers van de loopband aanzienlijk sneller nieuwe woorden op te pikken. En ze waren ook nog eens creatiever. Sporten nét voor die ene belangrijke vergadering is dus slim. Leren óp de loopband is overigens geen aanrader: het bloed gaat dan naar je spieren, waardoor je leervermogen vermindert.

2. Minder stress krijg je door tijdens de lunchpauze een uur te sporten. Werknemers die zich in een onderzoek daaraan hielden, bleken zich aan het einde van de werkdag minder moe en gestrest te voelen.

3. Een betere stemming en meer energie blijk je al na tien minuten cardio-training te krijgen. Voor een betere stemming op de langere termijn is het belangrijk hoeveel je sport: zo vond depressieonderzoeker Blumenthal dat elke vijftig minuten lichaamsbeweging per week de kans om depressief te worden met de helft vermindert.

4. Minder angst ervaar je door een intensieve cardio-training (tussen 60 en 90 procent van de maximale hartslag). Dit zorgt ervoor dat je zweten en hartkloppingen niet meer met je angst associeert, maar met sporten: iets positiefs waarover je zelf controle hebt.

5. Een beter concentratievermogen krijg je al van twee tot drie keer in de week een half uur hardlopen. Voor de beste breinfitness moet je hartslag flink omhoog, zoals bij aerobics en hardlopen (cardio-training) of stevig gewichtheffen.

6. Verslavingen verminderen door vijf à tien minuten intensief bewegen; ga bijvoorbeeld touwtjespringen als je hunkert naar drank en sigaretten.

Genoeg redenen om zelf vaker de sportschoenen aan te trekken. Het liefst sport je natuurlijk in mooie en praktische kleding,

maar die komt pas vanaf 1 mei beschikbaar!

 

Door: Ingrid Vogels